رئیسی گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشور که کلیات آن امروز تصویب شد، تزریق واکسن کرونا در ۴ فاز انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در نشست خبری که با حضور رئیس جمهور و اعضای ستاد کرونا برگزار شد، اظهار کرد: با ورود ویروس کرونای انگلیسی همه اروپا تحت تاثیر قرار گرفته است.

رئیسی ادامه داد: اکثر کشور‌های اروپایی درگیر این ویروس هستند. طبق آمار، آمریکا در مرگ و میر رکورد زد و ثبت مرگ بالای ۴ هزار نفر در روز را داشته است. وضعیت در آلمان، اسپانیا، مکزیک مساعد نیست و دوباره رکورد زده است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: روند بیماری در سطح کشور به گونه‌ای است که ۸۰ درصد میزان بستری و ۷۰ درصد مرگ و میر کشور کم شده است و این خبر خوبی است. این  کاهش بیماری نتیجه رعایت مردم و مسئولان در رعایت شیوه نامه ها بوده است. در حال حاضر به جز استان‌های شمالی، سایر استان‌های وضعیت مناسبی دارند و امیدواریم این وضعیت ادامه پیدا کند. 

او با بیان اینکه در استان مازندران بیشترین آمار ابتلا را داریم، گفت: شهر‌های آمل، ساری، فریدون کنار، قائمشهر و نکا در مازندران و بندر گز و کردکوی در گلستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان تهران و البرز هم وارد وضعیت زرد شده اند.

رئیسی گفت: در حال حاضر ۷ شهر با وضعیت قرمز، ۳۰ شهر با وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهر با وضعیت زرد و ۱۹۲ شهر با وضعیت آبی داریم. پیشنهاد از سرگیری فعالیت مشاغل فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و زرد هم در دست بررسی است.

لیست شهر‌های در معرض خطر کرونا

او با بیان اینکه استان‌های گلستان و گیلان نیاز به مراقبت بیشتر دارند، ادامه داد: شهر‌های آمل، ساری، فریدون کنار، قائمشهر و نکا در مازندران و بندر گز و کردکوی در گلستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه ۴۱۱ شهر در وضعیت زرد هستند، اما میزان بستری در بعضی از شهر‌ها از کف میزان بستری در شهر‌های زرد هم پایین‌تر است. در ۱۹۲ شهر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، روند بیماری نزولی است. در این ۱۹۲ شهر، چون روند بیماری خیلی مناسب است رنگ جدیدی برای آن‌ها در نظر گرفتیم تا محدودیت‌های کمتری به نسبت شهر‌های زرد برای آن‌ها در نظر بگیریم و آن‌ها به عنوان شهر‌هایی که رنگ آبی دارند نام می‌بریم. در این شهر‌ها تقریبا تمام مشاغل می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌ها فعالیت کنند.

تردد بین شهری در شهرهای زرد و آبی مجاز شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآوری کرد: منع تردد شبانه ۹ شب تا ۴ صبح همچنان برای مناطق زرد و مناطق آبی برقرار است. در ۱۹۲ شهر آبی که وضعیت بهتری نسبت به وضعیت زرد دارند، همه مشاغل با رعایت دستورالعمل‌ها فعالیت می‌کنند و تردد بین شهری انجام می‌شود، اما منع تردد شبانه از ۲۱ تا ۴ صبح برقرار است.

تنظیم سند واکسیناسیون کرونا

او از تنظیم سند واکسیناسیون و اولویت‌های آن در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشور که کلیات آن امروز تصویب شد، تزریق واکسن در ۴ فاز انجام می‌شود. تهیه این سند مبتنی بر مسائل علمی و اولویت های بندی ها در سطح دنیا انجام می شود و کمیته های تخصصی در سطح کشور این برنامه را تدوین کرده اند.

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: کادر درمان مرتبط با بیماران کرونایی، سالمندان مستقر در آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی و بالای ۵۰ درصد و سالمندان بالای ۶۵ سال در خانه سالمندان و مبتلا به بیماری زمینه‌ای در در فاز اول قرار دارند. این دو گروه تقریبا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.

رئیسی درباره افراد حاضر در فاز دوم واکسیناسیون نیز گفت: در فاز دوم سایر گروه‌های پر خطر مثل سالمندان بالای ۶۰ سال که در گروه‌های مختلف «۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۵ تا ۷۰ و ۶۰ تا ۷۵ سال» رتبه بندی می‌شوند. این گروه‌ها از بالا به پایین برای دریافت واکسن اولویت بندی می‌شوند. افرادی ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند مثل دیالیزی ها، سرطانی‌ها و ... بر اساس شرایط اولویت بندی می‌شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعالان در مراکز تجمعی و عموم مردم نیز در فاز‌های بعدی قرار دارند، توضیح داد: فاز سوم برای افراد حاضر در مراکز پر تجمع است یعنی افرادی که ریسک ابتلا به بیماری در آن‌ها به نسبت فاز قبل کمتر است. فاز چهارم نیز انجام واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم است. منابع این واکسیناسیون از تولید داخل و واکسن‌های خریداری شده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۹:۲۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
فقط سریع کاری به فوتهای کشورهای دیگه نداشته باشین.... یک ایرانی هم یک ایرانی و یک سربازه پس زود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۰ دی ۱۳۹۹
طرح منع تردد شبانه اگرچه برای کم شدن انتشار کرونا موثر است اما چون در ساعات ابتدایی شب موجب ترافیک زیاد در شهرهای بزرگ مثل تهران میشود آلودگی هوا را بشدت افزایش میدهد. بهتر است ساعت محدودیت از 9 به 10 شب تغییر کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۰ دی ۱۳۹۹
کاش تاقبل تابستان این مشکل تموم بشه دیگه این وضع هم برا جسم هم براروحیه خسته کننده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۰ دی ۱۳۹۹
ان شاالله ب همت مردم عزیز کلیه کشور تا ماه آینده ب وضعیت آبی و بعدش سفید بشن الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۰ دی ۱۳۹۹
پیشنهاد این است با توجه به رسیدن کرونای انگلیسی و رسیدن به وضع پایدار تا بعد از تعطیلات نوروز به فکر باز گشایی مراکز اموزشی نباشید واقعا کسانیکه برای نیمه دوم بهمن و اسفند برنامه ریزی کرده اند که درآمدی داشته باشند (دست فروش ها) وضع را خراب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
پری
۱۳:۰۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
موفق باشید
آخرین اخبار