یک استاد دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها باید تنها به پذیرش ۲۰ تا ۳۰ درصدی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل اقدام کنند، زیرا افراد بی‌انگیزه با ورود به دانشگاه تنها عمر خود را هدر می‌دهند.

اسماعیل امینی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه یکی از اشکالات عمده دانشگاه‌های ما پذیرش همه‌ی افراد است، تاکید کرد: عموما برخی از کسانی که به عنوان دانشجو وارد مراکز علمی آموزش عالی می‌شوند صرفا دانشجو نیستند بلکه دانشگاه را مرکز راهیابی به شغل می‌بینند.

او افزود: برخی از دانشجویان تنها به علت دست یافتن به موقعیت اجتماعی بالا وارد دانشگاه می‌شوند و باید گفت که این موضوع یک خطای خطرناک است که معضلات جدی را در جامعه به وجود می‌آورد، چراکه دانشگاه برای این هدف ساخته نشده بلکه انگیزه اصلی از ساخت دانشگاه‌ها ترغیب جوانان علاقه‌مند و جویای علم به تحصیل است.

امینی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا صد درصد فارغ التحصیلان دبیرستانی وارد دانشگاه نمی‌شوند و شاید حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد از آنان علاقه به تحصیل داشته باشند. طبق آخرین آمار‌ها در کشور‌های پیشرفته این رقم به حداکثر ۱۰ درصد رسیده و مابقی آنان به دنبال کار و زندگی هستند بنابراین ورود همه دانشجویان به دانشگاه علی رغم مشکلات جدی باعث کاهش سرانه مطالعه کتابخوانی می‌شود.

او با بیان اینکه طراحی نظام آموزش عالی دانشگاه‌ها به سمت کتاب نخواندن دانشجویان سوق داده شده است، تاکید کرد: امروزه دانشگاه‌ها درصدد هستند تا به اجبار دانشجویان و استادان به جای مطالعه کتاب وقت خود را به مقاله نویسی و کتاب سازی صرف کنند، این موضوع برای آنان امتیاز دارد. برخی از دانشگاه‌ها حتی دارای کتابخانه مرجع هم نیستند و همین عامل باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود که نیاز به کمی تفکر دارد.

امینی درباره معضلات ناشی از افزایش بی رویه تعداد دانشگاه‌ها و مراکز علمی در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ناشی از این موضوع از بین رفتن فرصت ازدواج، اشتغال‌یابی، برنامه ریزی و آینده نگری در میان دانشجویان است.

او ادامه داد: یکی دیگر از معضلات افزایش بی رویه تعداد دانشگاه‌ها این است که خیلی از آن‌ها کیفیت بالایی ندارند و بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان شاهد افزایش مدرک و نبود قابلیت و توانایی در میان آنان خواهیم بود. باید گفت که در جامعه ما ظرفیت تناسب میان مدرک دانشگاهی و اشتغال فارغ التحصیلان وجود ندارد و افراد با تخصص بالا باید به دنبال مشاغل سطح پایین یا آزاد باشند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند؛ بنابراین جامعه ما به تعداد بالای مراکز علمی و دانشگاه‌ها احتیاج ندارد و باید این معضل را حل کرد.

امینی با بیان اینکه دانشگاه‌های ایرانی باید محدود شوند تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید تنها به پذیرش ۲۰ تا ۳۰ درصدی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل اقدام کنند چرا که خیلی از افراد انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند و با ورود به دانشگاه تنها عمر خود را هدر می‌دهند. این عامل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برخی از افراد قبول نشدن دانشجویان به دانشگاه را تنها به علت کم هوش بودن آنان اختصاص می‌دهند.

او افزود: جامعه ما باید بپذیرد که دانشگاه جای همه افراد نیست و ورود به آن به کم هوش بودن یا باهوش بودن بستگی ندارد بلکه تنها عامل علاقه و اشتیاق جوانان این مرز و بوم به تحصیل است.

راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه به خصوص قشر دانشجو تصریح کرد: در جامعه ما تعداد ناشران نسبت به افراد کتابخوان و مولف افزایش پیدا کرده است بنابراین به هر انسانی نباید اجازه وارد به حوزه انتشارات داده شود و تنها افرادی که اهل علم و فرهنگی هستند در این حوزه فعالیت کنند تا مطالعه کتاب در جامعه ما افزایش پیدا کند.

او گفت: دومین راهکار برای ترویج فرهنگ کتابخوانی این است که حمایت‌های پولی و یارانه‌ها باید از چاپ کتاب و کاغذ و ناشران و مولفان برداشته شود چرا که این عامل باعث کتاب سازی توسط عده‌ای سودجو برای استفاده از یارانه‌های نقدی می‌شود و فرهنگ کتابخوانی با همین عامل در میان افراد به خصوص قشر دانشجو کاهش پیدا می‌کند.

امینی اضافه کرد: بیشتر مراکز برای جذب افراد به بازار کار تعداد تالیف‌های کتاب آنان را به عنوان امتیاز در نظر می‌گیرند که این یک مشکل اساسی است و برای رفع آن باید تعداد کتاب‌های خوانده شده در اولویت قرار بگیرند، نه تعداد کتاب‌های تالیف شده؛ چرا که همه افراد قابلیت نوشتن کتاب را ندارند بنابراین هدر رفتن سرمایه‌های کشور با ورود افراد ناشی به آن حوزه امری غیر ضروری است.

او در پایان یادآوری کرد: در نمایشگاه‌های کتاب سالانه شاهد فروش زیادی از کتاب‌های بی کیفیت و سطح پایین هستیم بنابراین باید اطمینان افراد را نسبت به خرید کتاب افزایش دهیم تا آنان انگیزه زیادی برای مطالعه داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹
یک نکته مهم که در متن مصاحبه اشاره شده این است که قسمت عمده ای از وقت استاد ها و دانشجوها صرف نوشتن مقالاتی میشه که خیلی فایده ای ندارند و فقط به جهت امتیاز نوشته میشن. در حالیکه هنوز هزاران کتاب علمی ترجمه نشده وجود دارد که می توان اونها رو ترجمه کرد یا از تخصص و توان دانشجوها برای حل مشکلات کارگاه ها کارخانه ها و صنایع و جاهای مختلف کشور خودمون استفاده کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۹
من خودم از وقتی وارد دانشگاه شدم، میزان کتاب خوندنم خیلی کمتر شده؛ قبلاً خیلی بیشتر کتاب می خوندم ولی الآن سه چهار ساله کتاب هام توی قفسه های کمد موندن و یک وجب خاک روشون رو گرفته! یعنی اصلاً حوصله ندارم چون استاد هر چند روز یکبار از من گزارش مقاله می خواد. اون هم چه مقاله هایی؟! مقالاتی که اصلاً در مورد موضوعشون یک کلمه هم به ما درس ندادن! هر کدوم هم یه موضوع متفاوت دارند و به یه تخصص جداگانه نیاز دارند و باید هر چند مدت یکبار از این شاخه به اون شاخه بپرم. همین کارها باعث میشه که دانشجوها دنبال یکی بگردن که مقاله ها و پایان نامه ها رو براشون انجام بده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
ای کاش روزی برسد که همه ما بپذیریم که جامعه به همه ی شغل ها نیاز دارد و تمام شغل ها خوب هستند؛ و ای کاش بپذیریم که موفقیت فقط به معنی دکتر شدن و استاد شدن و مهندس شدن نیست. بلکه یک کشاورز یا یک نجار یا هر شخصی با هر شغل دیگری هم می تواند موفق باشد.
بسیار کسانی هستند که شغل های فنی و آزاد دارند و همزمان به علم و دانش و کتاب خواندن هم علاقه دارند؛ از طرف دیگر خیلی دانشجوها و افراد تحصیل کرده هم هستند که غیر از امتیاز کتاب ها و مقاله هایشان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند و غیر از کتاب های درسی (که به اجبار می خوانند) حتی یک کتاب شعر ، داستان یا ... را از روی علاقه و اشتیاق نخوانده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۲ دی ۱۳۹۹
کاش مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم مثل مقطع دکتری، به جای کنکور، مصاحبه شفاهی داشت. شاید این کار باعث شود کسانی که به اشتباه وارد دانشگاه می شوند یا به اشتباه انتخاب رشته می کنند، در انتخاب های خود تجدید نظر کنند و همچنین کسانی که واقعاً به درس و دانشگاه علاقه دارند، بتوانند وارد شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۹
متاسفانه اگر دانش آموز یا دانشجویی علاقه به ادامه تحصیل نداشته باشد، از طرف خانواده و اطرافیان رفتار های نامناسبی نسبت به او ایجاد می شود از جمله اینکه او را کم هوش یا کودن می دانند یا با بچه های فامیل مقایسه می کنند.
نتیجه این رفتارها و چشم و هم چشمی ها چیزی نیست جز اینکه آن بچه وارد دانشگاه می شود و طبیعتاً چون علاقه ای ندارد، درس ها را متوجه نمی شود و باید این سختی ها را تحمل کند یا در نهایت با دادن جریمه ای سنگین، ترک تحصیل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۲ دی ۱۳۹۹
واقعاً مباحث مهمی در صحبت های آقای دکتر امینی مطرح شده است. اگر ما می خواهیم آینده خوبی برای خودمان، فرزندان و اطرافیانمان داشته باشیم باید اجازه دهیم هر کسی وارد کاری شود که استعداد آن را دارد. اینکه خیلی از بچه ها به اجبار وارد دانشگاه می شوند یا به اجبار وارد رشته ای می شوند که به آن علاقه ندارند، اصلاً خوب نیست و باعث می شود آینده ی آنها تباه شود. در حالیکه اگر وارد کار مورد علاقه شان شوند، می توانند خیلی موفق تر باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۹
کاش به این توصیه ها در عمل توجه می شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹
فقط ده درصد بايد وارد دانشگاه دولتي بشن و ده درصد هم آزاد بقيه فني و حرفه اي بايد بشن
آخرین اخبار