احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیرات فرمول شورای رقابت بر بازار خودرو، گفت:هر تصمیم شورای رقابت باعث شود قیمت خودرو درب کارخانه با بازار تفاوت کند،در حال حاضر باید روشی را انتخاب کنیم تا خودرو تک نرخی شود.
او بیان کرد: بارها به مجلس و اعضای شورای رقابت گفته شده است که باید قیمت خودرو درب کارخانه و بازار یکی شود در این شرایط رانت، فساد و قرعه کشی از بین خواهد رفت، یعنی باید بگذاریم خودرو در حاشیه بازار فروخته شود. بحث اقتصادی میگوید قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص میکند کسی هم منکر این موضوع نیست.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: ما خودروسازان برای اینکه خودرو گران نشود برای افزایش تولید تلاش کرده ایم و در ۸ ماه اول سال، ۲۸ درصد افزایش تولید سواری داشته ایم، یعنی عرضه را کم نکردیم و باعث افزایش قیمت نشده ایم. برای اینکه تقاضا کم شود باید اجازه دهیم خودرو در حاشیه بازار خرید و فروش شود.
نعمت بخش با اشاره به وجود رانت و فساد در قرعه کشی خودرو، ادامه داد: از هر هزار نفر ثبت نامی، ۳ نفر در قرعه کشیها برنده میشوند، یعنی ۹۹۷ نفر نمیتوانند در این قرعه کشیها برنده شوند. در بازار بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول سرگردان وجود دارد و این باعث میشود با شروع ثبت نام افراد از آن استقبال کنند.
بیشتر بخوانید
او بیان کرد:شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خدمات پس از فروش شرکتها را رصد میکند و بر اساس آمارهای این شرکت ۸۰ درصد برندگان در قرعه کشی پس از تحویل خودرو، آن را فروخته اند زیرا فروش آن در حاشیه بازار سود خوبی دارد.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر پیشنهادی که شورای رقابت داده نزدیک به قیمت بازار باشد و این رانت از بین رود و باعث سر و سامان دادن به بازار میشود و اگر به نتیجه نرسد و قیمت طوری باشد که همچنان قیمت خودرو درب کارخانه با بازار اختلاف داشته باشد، به نتیجهای نخواهد رسید.
انتهای پیام/
زیرصدملیون .شورای رقابت باکی رقابت میکنه..
باور کنید انصاف نیست
دوما چرا این باشگاه خبرنگاران داره ذهن هارو اماده میکنه برا گرانی یبارم طرف مردمو بگیرید ،کم با خودرو سازا جگر مردمو خون کنید،به والله دیگه این مردم بیچاره توان ندارند
آلان خوردو های خارجی تک تک قیمتای قطعاتشون رو ارائه میکنن...
تمام
با تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان
یعنی 80 میلیون ملت براشون مهم نیست فقط یه کاری میکنن جیب مافیای خودرو پر بشه
شهر که بی کلانتر باشه، قورباغه هفت تیر کش میشه.
یه کاری کنید مردم بیان
بابا چندنفر میشینن دور هم میوه و شیرینی میخورن و میگن که این سه ماه چقد سر ملت کلاه بذاریم.
یک کارگر اروپایی میتونه یک پژو 2020 رو با قیمت 40 میلیون تومن ما خریداری کنه تازه اونم از دم قسط بدون بهره شاخدار! اونوقت قیمت همین خودرو تو ایران میشه 900میلیون تومن!!!! اونم نقد هه جمع کنین بابا مردم که ساده نیستن...
خب داداش اجازه فروش ندین تا دست دلال قطع بشه
یکبارحاشیه بازارااجراکردید ولی خودروگران شد
معنی خدمتگزاری را فهیمیدیم.
آخه چقدر می خواهند گرون کنند.
1. اگر کارخونه 100 هزار تومن قیمت رو کاهش بده بازار 10 میلیون تومن افت پیدا میکنه اگر واقعا احساس مسولیت داشتید روزگاری که عمرا پیش نمیاد این وظیفه خودروساز و تولیدکننده هست
2 مردم خودشان فقط حداقل خودروی دو سال کارکرده بخرند و دنبال خودروی صفر نباشند تا از دست دلال و فرمول و انجمن خلاص بشنوند این مختص راهکار ملت هستش
3. دستگاه نظارتی به حکم و وظیفه خود عمل کرده و قیمت بالای کارخونه رو تخلف و گرانفروشی حساب کرده تا مردم و خودروساز و دلال همه در سرجای خود قرار گیرند و پولها بطرف تولید سوق پیدا کنه.
تا وقتی شمار خودرو ها رو قطره چکونی واگذار میکنن همین آش و همین کاسه است
شب دراز است و قلندر بیدار ..........