مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: بازارچه مرزی ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری، ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان متصل می‌کند و نقش مهمی در توسعه روابط و افزایش مبادلات تجاری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار  با تشریح کارکرد‌ها و ‏مزیت‌های توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار گفت : در بازه ۸۲ هزار هکتاری که به عنوان محدوده جدید منطقه آزاد چابهار ابلاغ شد، ۶هزار و ۳۰۰ هکتار به‌عنوان نقطه منفصل در ‏محدوده مرزی ریمدان به این منطقه افزوده شده که به عنوان نقطه حیاتی و حساس می‌تواند ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ ‏پاکستان متصل کند.

او بیان کرد: بازارچه مرزی ریمدان نه تنها بازار پاکستان را در ‏اختیار تولیدکننده و تجار ایرانی قرار می‌دهد بلکه حلقه اتصال کشور به پروژه «سی‌پک» (کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین) خواهد بود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بعد از پنج سال فعالیت مستمر و تصویب و اجرای توسعه محدوده این منطقه ‏به نقطه‌ای رسیده‌ایم که پیش‌شرط‌های اصلی و مورد نیاز برای فعالیت منطقه آزاد فراهم شده است.

او گفت: امروز مجموعه اتفاقاتی که در ‏چابهار در حال روی دادن است نشان می‌دهد که این شهرستان بر ریل توسعه قرار دارد و در آینده نزدیک آنچه از این منطقه در سطح ملی مورد ‏انتظار بوده محقق خواهد شد.

کردی با تاکید بر اهمیت بازارچه مرزی ریمدان به عنوان منطقه آزاد منفصل از چابهار، یکی از نیاز‌های این نقطه ‏حساس را راه‌اندازی راه‌آهن چابهار ـ گوادر از طریق مرز ریمدان عنوان کرد و افزود: آماده‌سازی اراضی این بازارچه در فاز نخست به مساحت ۱۳۰ هکتار آغاز شده است.

‏۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در چابهار

او همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های عمرانی در منطقه آزاد چابهار گفت: به دنبال حجم بالای حضور سرمایه‌گذاری در چابهار، ‏منطقه آزاد پروژه‌های عمرانی و زیرساختی زیادی را آغاز کرده که حجم این پروژه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: از این رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی آغاز شده در چابهار داریم که از ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ۹۳۷ میلیارد تومان پروژه هم تا ‏پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

او بیان کرد: عمده این پروژه‌ها آماده‌سازی اراضی است که در بخش صنعت و گردشگری تمرکز دارد و این ‏پروژه‌های عمرانی آینده چابهار را دگرگون خواهد کرد.

کردی اظهارداشت: با تکمیل طرح‌های ملی فولاد و پتروشیمی، چابهار به ‏قطب صنعتی و اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه توسعه یک مقوله همه‌جانبه است و باید ابعاد مختلف آن دیده شود به عملکرد این سازمان ‏در بهبود کیفیت زندگی مردم چابهار اشاره کرد و گفت: به دنبال توسعه محدوده منطقه آزاد توانستیم مزیت‌های منطقه‌آزاد را به ‏شهر تسری داده تا مردم از این مزیت‌ها بهره‌مند شوند و هم اینکه اقدامات عاجلی برای بهبود آموزش، بهداشت و توانمندسازی جامعه ‏محلی انجام شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار