اوسط هاشمی گفت: قانون مهارت‌ها از ابتدایی تا دکترا توسط مجلس به تصویب رسیده است و در کنار این قانون استاندارد آموزش مهارتی برای ۴۰ رشته تدوین شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه درباره اهمیت مهارت آموزی، بیان کرد: اگر به اندازه تحصیل و مدرک دانشگاهی به مهارت نیز پرداخته می‌شد، امروز کمتر از فقر، مشکلات و عدم دست‌یابی به نیروی کار ماهر سخن می‌گفتیم.

او افزود: مشکل اینجا است که وقتی یک فارغ التحصیل وارد بازار کار می‌شود با بدیهی‌ترین مسائل کاری آشنایی ندارد و پیام این موضوع آن است که هم در نظام آموزشی‌مان نیازمند یک بازنگری و تحول در حوزه صنعت و تقاضای بازار و مهارت هستیم تا بتوانیم هدف‌مند به موضوع مهارت گام بگذاریم.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: اگر تربیت ما بر اساس اهداف میان مدت و بلندمدت صورت نگیرد، بسیاری از دانش آموزانی که امروز در تحصیل هستند، بعد از ورود به بازار کار با مشاغلی مواجه خواهند شد که هیچکدام را در مقطع تحصیل ندیده و تجربه نکرده و این به معنای رویش مشاغل نو است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه رویش مشاغل نو به ما این پیام را می‌دهد که آینده پژوهی باید مبنای بازنگری در نظام آموزشی و مهارتی باشد چه آموزش ابتدایی تا مقطع عالی، تاکید کرد: در نظام مهارتی هم می‌توانیم اعلام کنیم که قانون مصوب مجلس شده که هشت سطح مهارت را تا دکترا پیش بینی می‌کند تا یک رابطه منطقی بین نظام رسمی و غیر رسمی آموزش و بازار کار برقرار کنیم.

او  با بیان اینکه هر کس که از تحصیل فارغ می‌شود باید مهارت‌های کار را نیز بیاموزد و سپس با این طی طریق به سمت توانمندی اقتصادی و اشتغال گام بردارد، افزود: وقتی امروز قانونگذار هشت سطح مهارت را پیش بینی کرده یعنی الزاماً نظام مهارتی و آموزشی کشور باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد و بازنگری و بازسازی شود تا از عهده دست‌یابی به هشت سطح مهارت توسعه برآید.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه امروز با ساختار و نظام آموزشی نیازمند هستیم، بیان کرد: با نظام آموزشی مهارتی آشفته نمی‌توان کار پیش برد و لذا باید ساماندهی با بهره‌گیری از قانون شورای عالی مهارت در دستور کار قرار دارد از سوی دیگر تمام استاندارد‌های آموزشی نوین متناسب با نیاز‌های گروه‌های هدف و جامعه تدوین شده است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه می‌بایست قانون نظام مهارتی را به یک ظرفیت و توان ملی ارتقا داد، بیان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به بخش توسعه آموزش‌های مهارتی دارد و به دنبال مهارتی هستیم که بازار در جستجوی آن است. امروز نکته اصلی بازار محسوب می‌شود و باید به نیرویی بیندیشیم که بازار در جستجوی او است چرا که بازار با سرعت و شگفتی پیش می‌رود و رویش مشاغل جدید ده‌ها میلیونی به هر حال روبرو خواهیم شد.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه هر مرکز آموزشی که به مهارت روی می‌آورد باید به ارکانی مانند استاندارد آموزشی، برخورداری از صلاحیت حرفه‌ای، سنجش مهارت و گواهینامه مهارت اشاره کرد، گفت: نباید بلایی که بر سر مدرک تحصیلی در کشورمان آمده بر سر گواهینامه مهارت نیاید و لذا سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در این زمینه بسیار مورد تاکید است. باید گواهینامه فنی و حرفه‌ای در بازار جهان اعتبار دارد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.