بازارچه‌ها و معابر مرزی با نظارت لازم، طبق قانون و مصوبات دولت باید راه اندازی و ساماندهی شوندو در صورت عدم ساماندهی به موقع بازارچه‌ها و معابر مرزی، پدیده‌هایی مثل کوله بری را توسعه می‌دهد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای شورای تامین استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه این قاچاقچی حرفه‌ای است که کوله بر‌ها را سازماندهی می‌کند گفت: کوله بری یک مساله است و قاچاق حرفه‌ای مساله‌ای دیگراست. جریاناتی وجود دارند که کوله بر‌ها را سازماندهی می‌کنند و از آن‌ها سو استفاده می‌کنند که لازم است با آن‌ها برخورد کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر وظیفه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی دست‌های پشت پرده پدیده قاچاق گفت: قاچاقچی اصلی همان کاخ نشینی است که از عده‌ای کولبر سوء استفاده می‌کند و از آن‌ها بیگاری می‌کشد. دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، دست‌های پشت پرده را شناسایی کنند ولو اینکه این افراد در قاچاق، مباشرت نداشته باشند اینها قاچاقچیان اصلی هستند که باید با آنها  برخورد شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم رسیدگی به معیشت مرزنشینان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه‌های اجرایی افزود: بازارچه‌ها و معابر مرزی با نظارت لازم، طبق قانون و مصوبات دولت باید راه اندازی و ساماندهی شوند. عدم ساماندهی به موقع بازارچه‌ها و معابر مرزی، پدیده‌هایی مثل کوله بری را توسعه می‌دهد.
 
حل کردن مساله کوله بری اصلا مساله پیچیده‌ای نیست و حل نشدن آن هم قابل توجیه نیست.

رئیس قوه قضائیه در این نشست بر لزوم برخورد بدون ملاحظه با افراد شرور تاکید کرد و گفت: با افراد شرور و شرارت‌های مسلحانه که بستر ناامنی‌های اجتماعی را فراهم می‌کند به شدت برخورد شود و رحم نکنید. لازم است از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد بازدارنده با افراد شرور استفاده کنید.

 

دادگاه آخرین راهکار است

 

حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه‌ قضائیه در نشست با فعالان مدنی در حوزه‌ صلح و سازش استان کرمانشاه گفت: امروز توفیق حضور در جمع معتمدین مردمی و کسانی که در استان کرمانشاه صاحب نفوذ و کلام و آمر به معروف و ناهی از منکر هستند یافته ایم تا با گفتگو، به نکاتی مهم، چون صلح و سازش و حل مسائل اجتماعی بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود؛ حل و فصل اختلافات با گفتگوی خود مردم اصلی مهم وارزشمند است و راهکاری اساسی برای رفع مشکلات خانواده‌ها به شمار می‌رود.

او دادگاه‌ها را مکانی مناسب برای حل مشکلات و مسائل خانواده‌ها ندانست و بیان کرد؛ راه حل مسائل خانوادگی را که اساسش بر عشق ورزی و محبت استوار است، نباید در حکم دادگاه‌ها جستجو کرد بلکه از اطرافیان و نزدیکان باید خواست؛ با پادرمیانی خود، به حل اختلافات میان خانواده‌ها کمک کنند.

 رئیسی افزود؛ در توصیفات قرآن کریم، دادگاه در ابتدای امر رفع مشکلات خانوادگی قرار ندارد، بلکه در جایگاه آخر است و این خود مردم هستند که باید با میانجی گری در همان بدو بروز اختلافات، اقدام به صلح و سازش کنند و چنانچه به نتیجه نرسیدند آن گاه و در مراحل آخر، به دادگاه مراجعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه با اشاره به قضیه‌ی صلح و سازش تصریح کرد؛ در ایجاد صلح و آشتی، ثوابی زیاد نهفته است، آنگونه که اصلاح میان دو یا چند نفر و یا میان دو و یا چند قبیله، از سال‌ها عبادت و روزه‌ی مستحبی، ارزشمندتر است.

رئیس قوه‌ قضائیه در ادامه، اقداماتی اینگونه موثر را عاملی قدرتمند برای کاستن از آسیب‌ها و جرائم اجتماعی دانست و گفت: با تداوم و نهادینه کردن فرهنگ ایجاد صلح مابین طرفین دعوی پیش از ارجاع به دادگاه‌ها می‌توان، هم از آمار ورودی پرونده‌ها به دادگاه کاست و هم سبب گسترش محبت و مودت و ایجاد آرامش و ثبات امنیت در جامعه شد.

در ادامه‌ی این نشست، یک پرونده‌ قتل با گذشت اولیاء دم به صلح و سازش ختم شد.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.