متروی تبریز در فاز سه خط یک که ۲۷ آذرماه توسط رئیس جمهور و البته باوجود نواقص متعدد همچون نبود سیستم ایمنی، مانیتورینگ و سیگنالینگ به بهره برداری رسید، چندی پیش دچار حادثه شد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان ، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در ایستگاه قونقای متروی تبریز که بخشی از فاز سوم خط یک متروی این شهر است، حادثه‌ای به اورژانس تبریز اطلاع رسانی شد.

با حضور عوامل اورژانس در محل حادثه مشخص شد که یک واگن قطار شهری در این مسیر از ریل خارج و راهبر مترو زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از حادثه رخ داده در متروی تبریز گفت: از شهرداری می‌خواهیم فاز ۳ خط یک مترو  تا زمان حل نواقص استفاده نشود.

فاجعه‌ای که به خیر گذشت

با انتشار تصاویر حادثه مشخص شد که واگن طبق گفته مدیر بهره برداری قطار شهری تبریز به صورت جزئی دچار نشده و بلکه تقریباً از یک واگن چیزی باقی نمانده است.

نکته دیگر اینکه قطار خالی از مسافر به سمت ایستگاه لاله در حرکت بوده تا در آنجا مسافرگیری کند و چه بسا اگر این حادثه در مسیر برگشت اتفاق می‌افتاد و قطار حامل مسافر بود فاجعه‌ای اتفاق می‌افتاد و تمام مسافران واگن جان خود را از دست می‌دادند.

کارشناسان باید در زمان افتتاح نواقص را عنوان کنند

محمدزاده نایب رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز گفت: کارشناسان حوزه قطار شهری قبل از افتتاح باید خط را بررسی و نواقص موجود را اعلام می‌کردند.

محمدزاده با اشاره به اینکه دلیل حادثه قطار خروج از ریل بوده است گفت: کارشناسان درحال بررسی علت حادثه هستند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

او با بیان اینکه چنین اتفاقاتی نباید رخ دهد و اینگونه حوادث قابل قبول نیست گفت: ما به صورت دقیق از دلایل موجود نمی‌توانیم سخن بگوییم، اما کارشناسان باید در زمان افتتاح نواقص را عنوان کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه اگر یک نفر شهروند در سانحه دچار مشکل می‌شد هیچکس نمی‌توانست پاسخگو باشد گفت: انتظار می‌رود مسئولین مربوطه با شناسایی دلایل و حل مشکلات موجود نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند که از شهرداری و شرکت بهره برداری متروی تبریز می‌خواهیم به صورت جدی پیگیر این موضوع باشند.

افتتاح پروژه ناتمام توسط رئیس‌جمهور و وقوع حادثه خطرناک در تبریز/در متروی تبریز چه می گذرد؟

این حادثه با بررسی رسانه‌ها ابعاد جدیدی به خود گرفت و مشخص شد این مسیر که واگن به دلایل نامعلومی در آن دچار حادثه شده کمتر از ۲۰ روز پیش توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسیده است.

حادثه مابین ایستگاه ۱۳ و ۱۴ خط یک متروی تبریز که شامل فاز سوم خط یک بوده و در منطقه قونقای تبریز قرار دارد ۲۷ آذر ماه جاری توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسیده است و کارشناسان امر تاکید می‌کنند که فاز سوم خط یک فاقد سیستم ایمنی است که حفاظت اتوماتیک قطار در مراکز کنترل و طول خطوط کنترل و ایمنی کامل حرکت قطارها را تضمین می‌کند.

این سیستم با استفاده از اطلاعاتی که در طول مسیر از طریق ریل هادی به آن ارسال می‌گردد، قادر است قطار را به‌طور ایمن در مسیر هدایت کرده و از هر گونه خطر احتمالی اعم از شکستگی ریل، حضور قطاری دیگر در مسیر فاصله تا ایستگاه و کنترل سرعت مجاز و غیرمجاز، اپراتورهای مرکز فرمان و قطار را باخبر می‌سازد که متأسفانه فاز سوم خط یک متروی تبریز فاقد این سیستم ایمنی است.

مسببین حادثه قطار شهری تبریز باید شناسایی شود

تقی پور عضو کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز  با بیان اینکه از اول افتتاح فاز ۳ خط یک مترو تبریز کار اشتباهی بود گفت: قبلاً در صحن شورای شهر نسبت به عدم تکمیل این خط و نبود سیستم سیگنالینگ هشدار داده بودم.

او افزود: فاز سه فاقد سیستم مانیتورینگ و سیگنالینگ کافی است و هر چند در فاز مذکور تنها یک قطار حرکت می‌کند، اما اگر به این مسیر توجهات لازم صورت نگیرد، نتیجه اش حادثه‌ای  می‌شود که اتفاق افتاد.

افتتاح پروژه ناتمام توسط رئیس‌جمهور و وقوع حادثه خطرناک در تبریز/در متروی تبریز چه می گذرد؟


بی توجهی به هشدار‌ها حادثه آفرید

مسعودی ریحان خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز با انتقاد از کم کاری مسئولان در حوزه قطار شهری گفت:  نمی‌دانم کی به هشدار‌ها توجه خواهیم کرد! همواره منتظر هستیم تا اتفاقی بیفتد تا پس از آن پیگیر باشیم و مشکلات را حل کنیم.
 
او گفت: چندین ماه است که پیگیر تحقیق و تفحص از قطار شهری هستم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکردم.

مسعودی ریحان افزود: متاسفم برای افرادی که باعث شدند فاز ۳ خط یک مترو به دست رئیس جمهور افتتاح شود و بدین شکل سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست خواهیم داد.

افتتاح پروژه ناتمام توسط رئیس‌جمهور و وقوع حادثه خطرناک در تبریز/در متروی تبریز چه می گذرد؟

حادثه متروی تبریز، بدون خسارت جانی

فرهخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری تبریز در واکنش به این حادثه گفت: در خارج شدن یکی از واگن ها از ریل خسارت مالی جزئی به واگن آسیب دیده وارد شده است که از طریق بیمه جبران خواهد شد.

کارشناسان  شرکت بهره‌برداری قطار شهری تبریز اعلام کردند:سیستم atp در این خط وجود ندارد و از بی سیم برای کنترل عبور و مرور استفاده می‌شود.

بنابه اعلام کارشناسان از ۵ واگن متروی تبریز  واگن شماره ۲، یک واگن  ۱۰۰ درصد تخریب شده است و ۴ واگن دیگر آن بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خسارت دیدند.

کارشناسان اعلام کردند :فعلا  برآورد ریالی خسارت وارده انجام نشده است و قرار است برای بررسی علت وقوع حادثه علاوه بر کارشناسان استانی کارشناسانی از تهران و مشهد حضور یابند.

افتتاح پروژه ناتمام توسط رئیس‌جمهور و وقوع حادثه خطرناک در تبریز/در متروی تبریز چه می گذرد؟

کارشناسان درحال بررسی دلایل حادثه مترو تبریز هستند

اندیش رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر قبل از حادثه در خصوص بهره برداری با وجود نواقص هشدار داده بودند گفت: اعضای کمیسیون عمران پیگیر مشخص شدن دلیل حادثه خواهند شد و اگر نواقصی وجود داشته باشد می‌توان تا زمان تکمیل شدن از فعالیت ایستگاه‌های ناقص جلوگیری کرد.


افتتاح پروژه ناتمام توسط رئیس‌جمهور و وقوع حادثه خطرناک در تبریز/در متروی تبریز چه می گذرد؟ 

دستور شهردار تبریز مبنی بر شناسایی عوامل دخیل در حادثه قطار شهری

 شهین باهر شهردار تبریز خطاب به سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز دستوراتی به شرح زیر صادر کرد:

۱- بررسی کارشناسی و کاملاً فنی علت حادثه با بهره گیری از تمامی کارشناسان مجرب و فنی حوزه مذکور و در صورت لزوم دعوت از کارشناسان سازمان‌های قطار شهری تهران و سایر کلانشهر‌ها

۲- تعطیلی فاز ۳ خط یک فعلاً تا نتیجه گیری نهایی و رفع هرگونه ابهام و حصول یقین از عدم وجود نقص فنی

۳- بررسی وضعیت فنی کلیه واگن‌های موجود در هر سه فاز از حیث عدم وجود ایراد یا نقص فنی

۴- تهیه گزارش کامل و فنی از مجموعه بررسی‌های صورت گرفته مستند به مدارک  تصاویر و اعلام نظر کارشناسان و معرفی عامل یا عاملین حادثه به شورای سازمان قطار شهری و کمیسیون امنیتی مترو

۵- برآورد ریالی خسارت وارده و پیگیری جبران خسارت پس از نهایی شدن فرایند رسیدگی شرکت بیمه مربوطه

۶- جلوگیری از انتشار هرگونه اخبار نادرست و اعلام نظر افراد فاقد صلاحیت فنی

۷- برخورد جدی و بازدارنده با عامل با عاملین احتمالی سهل انگاری یا قصور

۸- اعلام قطعی علت حادثه و جزئیات آن به استناد مدارک مربوطه از سوی دستگاه متولی (سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری) پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی به مسئولین ذیربط از جمله شورای سازمان قطار شهری، هیئت مدیره سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری و کمیسیون امنیتی مترو

علت این حادثه با گذشت چند روز از وقوع هنوز نامشخص است و مدیران این پروژه از اظهار نظر در خصوص نواقص و چرایی افتتاح آن توسط رئیس جمهور با وجود تکمیل نشدن پروژه خودداری می‌کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Poland
علیق
۲۱:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
مدیر عامل قطار شهری آقای مولوی و مجری خط آقای زائر جهت تبلیغ خود این کار را انجام دادند، بهربرداری قدرت آن را ندارد که جلوی آنها سد کند چون زود مهر می‌چسبانند، با بیت المال تبلیغات و خسارت چند صد میلیاردی ،ریس جمهور چیکار کنه یا شورا، اینا مسئولان، قطار بدون سیستم اطفا حریق و سیگنالینگ مردم دیگر سوار نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
اعظمی
۰۳:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹
جناب آقای فرهخت خوبه که شما عنوان میکنید خسارت را بیمه پرداخت خواهد کرد.خوشبختانه در واگن مسافری نبود.اگر چنانچه چند نفر مسافر فوت میکردند آیا با پرداخت دیه از طرف بیمه فوتی ها زنده میشدند؟ چرا بعضی از مسئولین همه چیز را با مادیات مقایسه میکنند.لطفا کمی علمی وفنی به مسئله نگاه کنید.همه چیز مادیات نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۱ دی ۱۳۹۹
مسولان ، مهندسان بیسواد،
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۸:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۹
دولت روحانی فقط می گفته افتتاح کنید که آخر کاری ببینن ما داریم مثلا کار میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۳۹ ۲۱ دی ۱۳۹۹
دیگه از بیشتر از این انتظاری نیست پروژه های نصفه نیمه رو افتتاح میکنه یه وقت به دولت بعدی نرسه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۵ ۲۱ دی ۱۳۹۹
ما هنوز در پی قیمت تخم مرغ وروغن هستیم لطفا منتظر بمانید!!
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۴۸ ۲۱ دی ۱۳۹۹
تعجب آور است از اجرای نا تراز و نا هموار جانپناه خط مترو در شهری که مجریان بتن کار آن از زمانیکه کار بتن ریزی در ایران شروع شد بعنوان اولین و برترین قالب بندان و بتن ریزان در کل کشور اشتغال داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۱ دی ۱۳۹۹
آدم چی بگه آخه.کم کاری وسهل انگاری و بی مسولیتی تا چه حد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۶:۱۸ ۲۱ دی ۱۳۹۹
اگر این تصاویر مربوط به همین حادثه است پس چرا میگوید حادثه جزئی به واگن وارد شده ؟؟!!!
چیزی که در تصویر دیده میشود نابودی کامل واگن است.
Iran (Islamic Republic of)
سید حسن
۱۵:۵۱ ۲۱ دی ۱۳۹۹
باعث تاسفه
اگر صدها مسافر بزرگ و کوچک و کودک در آن محوطه بودند چه کسی خون ریخته شده ی آنها را جواب میداد ؟؟؟
چرا مترویی که تازه افتتاح شده با چنین سرعتی حرکت کند با توجه به اینکه امکانات ضروری هنوز نصب نشده بود؟؟؟
باید دستگاه قضا وارد شود و مساله را موشکافانه بررسی کند
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس ایمنی
۱۴:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۹
ایمنی یک دانش فنی است متاسفانه ایمنی کم رنگ شده است و در پارکها و شهر بازیها و کامیونهای فرسوده شاهد کم رنگ شدن ایمنی هستیم و باید مسئولین ارشد یعنی وزیر و شهردار و مدیر عامل متر و جزو اولین نفراتی باشند که پاسخگو باشند زیرا اینها دانش ایمنی نداشته اند و مسئولیت قبول کرده اند و باید پاسخگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۱ دی ۱۳۹۹
دروغ دروغ تا کی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۵ ۲۱ دی ۱۳۹۹
کار را به دست اهلش سپارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۱ دی ۱۳۹۹
دولت کسی ولنجک بشینه بیشتر از این نباید انتظار داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۱ دی ۱۳۹۹
دولت!عدم توجه به کیفیت افتتاح شده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۹
هفته قبل رخ داده شما این هفته پوشش دادین مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۱ دی ۱۳۹۹
پروژه های ناقص و نیمه. تمام را افتتاح. میکنند و اینجوری با جان مردم. بازی میکنند علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۹
سلام محض اطلاعتان متروی مسکومربوط به ۱۰۰ سال پیش است ودرچندطبقه !! توخودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۱ دی ۱۳۹۹
بلحاظ قانون کار جهانی و استاندارد گفته اند اول ایمنی بعدان کار
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۹
علی برکت الله