معاون برنامه ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در قزوین گفت: بخش استانی سامانه رصد و پایش امور زنان و خانواده نیمه بهمن ماه با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، خانم موحدی معاون برنامه ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین با بیان اینکه بخش استانی سامانه رصد و پایش امور زنان و خانواده نیمه بهمن ماه با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود، گفت: در این سامانه که برای نخستین بار در کشور راه اندازی می‌شود، اطلاعات مربوط به شاخص‌های توسعه زنان و خانواده در استان‌های کشور، استخراج و در این سامانه بارگذاری می‌شود.

وی افزود: سامانه رصد و پایش امور زنان و خانواده هم اکنون در بستر دولت الکترونیک در دسترس همگان قرار دارد.

معاون برنامه ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۱۷۷ شاخص در بخش‌های پژوهش، بهداشت، امنیت و سلامت در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده از سوی دستگاه‌های اجرایی، باید به شاخص‌های جنسیتی توجه شود.

وی افزود: اعتبارات تدوین این سند ابلاغ شده و در تدوین آن از ظرفیت جامعه مدنی، دانشگاهی، کارشناسان و ان جی او‌ها استفاده شده است.

احداث شهرک پوشاک با رویکرد اشتغال بانوان

استاندار هم در این نشست  از احداث شهرک پوشاک با رویکرد اشتغال بانوان در استان قزوین خبر داد.

جمالی پور  با بیان اینکه تضارب اندیشه می‌تواند جامعه را به بزرگی برساند، گفت: هر رفتاری که منتج به تخریب شود، ظلم بزرگ نابخشودنی نزد خدا محسوب می‌شود.

وی افزود: دست مان را دراز می‌کنیم و نظر مفید افراد را با تکریم می‌پذیریم.

استاندار قزوین گفت: اگر بخواهیم کشور، درست شود باید از نقد سازنده استقبال کنیم، مهم این است که بلد باشیم چطور با هم صحبت کنیم.

جمالی پور تصریح کرد: هنر مسئولان باید ظرفیت سازی و ایجاد انسجام میان مردم و مسئولان و پرهیز از مجادلات باشد تا بتوانیم در انتخابات‌های مختلف، میزان مشارکت مردمی را افزایش دهیم.

تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده

صدیقه ربیعی، مدیر کل امور بانوان استانداری قزوین نیز گفت: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده اردیبهشت سال گذشته تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و در این سند تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور بانوان استانداری قزوین با بیان اینکه مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف یکی از شاخص‌های توسعه است، خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت زنان و خانواده یکی از الزامات این سند است چرا که هر چقدر روی آموزش و مهارت آموزی سرمایه گذاری کنیم، اثر مستقیمی در ارتقای سلامت خواهد داشت.

وی به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار در استان قزوین اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه سه جانبه‌ای در راستای اشتغال و مهارت آموزی میان دستگاه‌های اجرایی استان امضا شده است.

ربیعی، برگزاری نمایشگاه حمایت از اشتغال در صنایع دستی کشاورزی و مشاغل خانگی، راه اندازی سایت زنان روستایی «دهکده شاپ» با هدف اشتغالزایی روستایی، ارائه تسهیلات اشتغال به زنان و گروه‌های هدف در بهزیستی، تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان ناشی از کرونا را از جمله حمایت‌ها از بانوان استان قزوین دانست.

لزوم توجه ویژه به زنان روستایی

فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه زنان روستایی استان قزوین به عنوان افراد اثرگذار در زمینه تولید و کشاورزی نیازمند توجه ویژه دست اندرکاران حوزه زنان و خانواده هستند، گفت: در حال حاضر ۲۵۶ رابط روستایی با سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، به اثرگذاری بالای ایجاد صندوق‌های اعتباری خرد در مباحث مالی روستا‌ها اشاره کرد و افزود: ۷۲ صندوق اعتبارات خرد در استان قزوین فعالیت می‌کنند که با وام کم بهره برای ۴۲۸ زن روستایی اشتغالزایی ایجاد کرده اند.

وی افزود: این صندوق از ابتدا در قزوین شکل گرفت و از زنانی که همسران شان تولید کننده سبزی و محصول سالم و ارگانیک بودند، سرمایه گذاری کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: امسال ۱۲ برند محصول سالم در استان قزوین ایجاد شده و گامی مهم به سوی تولید محصول سالم و ارگانیک در استان برداشته شده است.

راهبری ورزش قهرمانی استان قزوین از سوی بانوان

علایی مقدم، مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز گفت: استان قزوین تنها استانی است که ورزش قهرمانی آن از سوی خانم حسن نایبی، یک بانوی قهرمان ورزشی راهبری می‌شود.

وی افزود: ۵۱ هیئت ورزشی فعال در استان قزوین فعال هستند.

به گفته علایی مقدم، در ۱۶ رشته ورزشی، شاهد حضور بانوان قهرمان ملی و فراملی در استان قزوین هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین با بیان اینکه ۱۸ هزار مترمربع سالن ورزشی در استان قزوین وجود دارد، گفت: نرخ ورزش قهرمانی در استان قزوین ۳۹ درصد و همگانی نیز ۹۱ درصد است.

وی افزود: ۵۰ درصد نیروی سازمان یافته در اداره کل ورزش و جوانان استان، متعلق به زنان است.

علایی مقدم خاطرنشان کرد: ۸۰ هزار بیمه شده ورزشی در استان قزوین داریم که نیمی از آن‌ها بانوان هستند.

وی افزود: ۲۲ بانوی استان قزوین عضو تیم‌های ملی، ۳۳۰ نفر قهرمان و مدال آور کشور هستند و ۲۳ تیم نیز در لیگ‌های برتر بانوان فعال هستند.

علایی مقدم تصریح کرد: ۲ بانوی ورزشکار استان قزوین نیز در رقابت‌های آسیایی و پاراآسیایی در جاکارتا موفق به کسب مدال شدند.

وی افزود: خانم فاطمه صفرپور، فنی‌ترین و بهترین مربی تکواندو جهان از استان قزوین بود.

تدوین سند توانمندسازی بانوان تحت پوشش بهزیستی

وارثی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین نیز گفت: سند توانمندسازی بانوان تحت پوشش بهزیستی تدوین شده است که شامل طلاق، خشونت خانگی، خودکشی و زنان سرپرست خانوار می‌شود.

وی افزود: ۶ سامانه کنترل و کاهش طلاق در استان ایجاد شده که در موضوع پیشگیری و کنترل نقش موثری داشته و ۲۷ درصد سازش نیز در سامانه تصمیم ثبت شده است.


سه حوزه مورد علاقه قزوینی‌ها در توانمند سازی

فرشاد پیله چی، مدیر جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز گفت: پوشاک، قالی بافی و چرم دوزی سه حوزه مورد علاقه قزوینی‌ها در توانمند سازی است.

وی افزود: ۶۱۱ نفر علاقه‌مند در طرح‌های جهاد دانشگاهی ثبت نام کرده اند و ۸۵ نفر در فاز اول وارد بازار کار شده اند.

برگزاری کنگره شهدا بانوی استان قزوین

حقایق پور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین نیز در این نشست گفت: بهره گیری از جانبازان بانو برای پیام آوران در شبکه‌های مجازی در راستای رساندن پیام انقلاب و دفاع مقدس، چاپ و انتشار کتاب برای ۲۸ شهید، ایجاد بانک اطلاعات شهدای بانو، ساخت یادمان شهدای مؤنث در پارک بانوان، گلباران گلزار شهدای مؤنث و کاشت نهال، از جمله اقداماتی است که در کنگره شهدا بانوی استان قزوین انجام خواهد شد.


اجرای طرح گفت و گوی ملی خانواده در استان قزوین

خانم میرحسینی، نماینده انجمن جامعه شناسی و مجری طرح گفت و گوی ملی خانواده نیز گفت: اگر در بستر خانواده تمرین گفتگو نداشته باشیم در سطح جامع نیز شاهد تک صدایی خواهیم بود و هدف از اجرای این طرح، شنیدن صدای حاشیه نشین هاست.

وی افزود: باید به سمت شنیدن صدای کودکان کار، زنان افغان و کسانی که صدایشان شنیده نشده برویم و باید نگاه مان به افراد علمی بیشتر باشد.

اجرای طرح سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده

فلاح صفری، مجری طرح سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده نیز با بیان اینکه این طرح در سال ۹۹ تدوین شده است، گفت: اهداف تدوین سند نیاز به بازنگری داشت و بر همین اساس، آسیب شناسی انجام و شاخص‌ها به روز رسانی شد و برنامه‌های عملیاتی نیز تدوین شده است.

وی افزود: افزایش جمعیت، کاهش آسیب‌های اجتماعی و طلاق یکی از مهمترین محور‌های این طرح است و دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای این سند همکاری کنند.

خانواده محور پیشرفت و برنامه ریزی

فاطمه محمد بیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه خانواده محور پیشرفت و برنامه ریزی هاست گفت: فعالیت‌های خوبی انجام شده، اما برنامه ریزی برای حوزه زنان باید چند وجهی باشد و علاوه بر رفع نیاز‌های معیشتی باید به سایر موضوعات هم توجه کنیم.

وی افزود: مقابله با جنگ نرم، مبارزه با اشرافیت و ایجاد فضای سالم برای کنترل آسیب‌های اخلاقی مهمترین مطالبات هستند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، مهمترین مشکل در استان قزوین را نگاه سیاسی و سیاست زدگی و استفاده نکردن از ظرفیت نخبگان عنوان کرد و گفت: باید فارغ از نگاه‌های سیاسی، مشکلات زنان و خانواده‌های قزوینی را حل و فصل کنیم.

وی افزود: استان قزوین، هشتمین استان سالمند کشور است و باید برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقای جمعیت استان تدوین شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار