اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شماری از نهادها و تشکلهای مذهبی متعهد نظیر تیم رسانهای آستان قدس رضوی، به عرصههای مختلف رسانهای ورود کرده اند، گفت: جشنواره رسانهای امام رضا (ع)، فرصتی برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه رسانهای با موضوعات مرتبط با معارف رضوی و همچنین فرصت شناخت و قدرشناسی خدمات و تلاشهای ارزنده فعالان و خادمان رسانهای به خصوص در ایام کرونا و قرنطینه خانگی را فراهم میآورد.
وی افزود: کمبود برگزاری چنین رویدادهایی در عرصه رسانه، زمینه شناخت اهالی رسانه با معارف اهل بیت (ع) را دشوارتر میکند و از آن طرف، وجود جشنوارههای رسانه ای، بستر تبادل ایده و نظر کارشناسان این حوزه و توسعه فعالیتهای رسانهای را فراهم میسازد. بی تردید جشنواره رسانهای امام رضا (ع) میتواند سرفصل تازهای برای شناسایی بیشتر خادمان رسانه ای، همفکری و تبادل نظر آنها و نیز جریان سازی در مسیر تولیدات هنرمندانه، متعهدانه و فاخر در حوزه معارف دینی به ویژه فرهنگ رضوی باشد.
وی با تاکید بر اینکه در جنگ رسانهای و روایت ها، فعالان رسانهای متعهد و آگاه به معارف دینی و مذهبی همان خادمان رسانهای هستند، یادآور شد: در دوران شیوع کرونا به تناسب دیگر حوزههای اجتماعی، وظایف معمول در خدمات رسانی فرهنگی و رسانهای دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار گرفت.
نصراللهی گفت: در خلأ معنوی حاکم بر جامعه، فعالان عرصههای مختلف رسانهای با انعکاس فضای معنوی، فراهم کردن امکانات زیارت مجازی و تغییر در شکل برگزاری مناسک مذهبی، توانستند بر محدودیتهای حاکم بر فضای معنوی پیشین غلبه کرده و حتی مردم، به ویژه آنهایی که عذری برای استفاده از این مراسم داشتند، توانستند پرشورتر و معنویتر از قبل، از این مناسک بهرهمند شوند.
بیشتر بخوانید:
وی ضمن تاکید بر اینکه اهالی رسانه، سفیران مردم ایران، فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی آنها و به ویژه سفیران فرهنگ رضوی هستند، بیان کرد: انتشار معارف قرآنی، دینی و مذهبی به خصوص در ایام محدودیتهای حضور فیزیکی مردم در اماکن مقدس، از جمله وظایف فعالان این عرصه است.
دبیر علمی جشنواره امام رضا (ع) با ابراز خشنودی از عملکرد اهالی رسانه در ایجاد تنوع محتوایی و بروز خلاقیت در تولیدات رسانهای مرتبط با معارف رضوی در ایام کرونا، گفت: فعالان رسانهای آستان قدس رضوی در انعکاس فضای این مکان مقدس در میان جامعه و پر کردن خلأ معنوی و معارفی مردم خوش درخشیدند و در این خدمت رسانهای با نشان دادن ابتکار و خلاقیت پیشگام بودند.
مؤلف کتاب «اصول خبرنویسی»، بر ضرورت تئوریزه کردن مدلها و سبکهای جدید مورد استفاده توسط فعالان رسانهای در این ایام تاکید و ابراز کرد: جشنواره امام رضا (ع) فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانه ای، حمایت از آنها، بهره مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران به منظور برنامه ریزی دقیقتر در دوران پساکرونا برای استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده و حفظ مخاطبان جدید فراهم میکند.
وی در ادامه با معرفی یکی از ویژگیهای این جشنواره رسانهای گفت: بجز دست اندرکاران حرفهای عرصههای تولید و انتشار معارف رضوی، همه افراد دغدغهمند صاحب ایده، فکر و اندیشه در حوزه ترویج فرهنگ رضوی امکان حضور و ظهور دارند و مورد حمایت قرار میگیرند؛ این جشنواره هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان ندارد.
این محقق مطالعات رسانهای با برشمردن سه محور در اولین دوره جشنواره امام رضا (ع) گفت: رسانههای خبری و تحلیلی، رسانههای صوتی و تصویری و رسانههای مجازی سه محور این جشنواره هستند.
وی افزود: رسانههای مجازی به دلیل اهمیت ویژه آنها در دوران حاضر، میتوانند ابزار مفیدی در دست اقشار و تشکلهای مذهبی برای انتشار معارف معنوی باشند؛ بنابراین همه کسانی که دغدغهمند این حوزهها هستند میتوانند به عنوان خادمان رسانهای با فعالیتهایی مانند باز کردن یک صفحه در فضای مجازی به نیت خدمت رسانی به امام رضا علیه السلام در این جشنواره مشارکت کنند.
نصراللهی با اعلام قالبهای تولید و ارسال آثار گفت: بخشهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، گزارش خبری تلویزیونی و اینفوگرافی، ذیل محور رسانههای خبری و تحلیلی و بخشهای موشن گرافی، پادکست، طرح بازی و نرمافزار و وقف مجازی، زیرمجموعه محور رسانههای مجازی تعریف شده اند.
وی همچنین اضافه کرد: در محور رسانههای صوتی و تصویری بخش برنامههای تلویزیونی، برنامههای رادیویی، نماهنگ تلویزیونی، مستند تلویزیونی و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی پیشبینی شده است.
گفتنی است علاقهمندان به شرکت در جشنواره رسانهای امام رضا علیه السلام تا ۲۲ بهمن ماه فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
انتهای پیام/