اگر چه آمار‌ها از کاهش ۲۰ درصدی صادرات از کشور نسبت به ۹ ماه پارسال حکایت دارند اما، معاون سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: وضعیت صادرات غیرنفتی نسبت به پارسال بهتر است.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  مجتبی موسویان‌ریزی معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران امروز در ششمین کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان بوشهر بیان کرد: در ۹ ماه امسال به ارزش ۲۵ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شده و محصولات کشاورزی، مواد معدنی و فرآوره‌های نفتی بیشترین کالا‌های صادراتی بوده است. این میزان صادرات نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش دارد که تا پایان سال این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد.

او با اشاره به روند صادرات کشور در شرایط کرونایی گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، در ۹ ماه امسال صادرات محصولات غیرنفتی از کشور نسبت به پارسال وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از فعال بودن بیش از ۹۰ درصد مرز‌های کشور خبر داد و افزود: روند صادرات ایران به برخی از کشور‌ها که منفی بوده امسال مثبت شده است.


بیشتر بخوانید


موسویان‌ریزی عنوان کرد: روند صدور کالا به برخی از شرکای تجاری ایران مانند چین و عراق که هر کدام ۲۵ درصد صادرات ایران را جذب می‌کنند از شیب منفی به ملایم سوق یافته است و از ۲۲ کشور هدف صادراتی که ۹۰ درصد صادرات ایران به خود را اختصاص داده‌اند، با وجود تحریم‌ها و شرایط خاص کرونایی روند صادرات به هفت کشور نسبت‌ به پارسال، مثبت شده و بقیه کشور‌ها نیز اکنون روند صادرات از شیب شدید منفی به ملایم رسیده است.

کرونا صادرات دنیا را ۱۰ درصد کاهش داد

او با بیان اینکه تمام کشور‌ها به سبب شیوع کرونا با کاهش ۱۰ درصدی صادرات نسبت به پارسال روبه‌رو بوده‌اند، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداکثر ۱۰ درصد نسبت به پارسال کاهش صادرات داشته باشیم زیرا این ۱۰ درصد را تمام نهاد‌های بین‌المللی برای تمام جهان به سبب شیوع کرونا پیش‌بینی کرده‌اند.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در سه ماه زمستان، هر ماه سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت و میزان صادرات تا پایان سال به ۳۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، که این میزان نسبت‌ به ۴۱ میلیارد دلار پارسال حدود ۱۰ درصد به سبب شیوع کرونا کاهش دارد.

صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافت

موسویان‌ریزی به افزایش صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماه امسال اشاره کرد و گفت: صادرات برخی کالا‌ها به سبب ارزش گذاری گمرکی و یا قیمت‌های جهانی مانند محصولات پتروشیمی، در ۹ ماه امسال دچار کاهش شده، اما صادرات بخش کشاورزی از افزایش داشته است.

او، پسته، هندوانه، گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات کشاورزی را از عمده صادرات بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: حمایت از صادرات از برنامه‌های مهم این سازمان است که در این زمینه هزینه‌های حضور در بازار‌های هدف و تعرفه‌ها به‌ویژه برای میگو و خرما کاهش یافته است.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه برای صادرات میگو و خرما به قزاقستان و روسیه تعرفه‌های صادراتی کاهش یافته است، گفت: بخشی از این حمایت‌ها به کمک برای بسته بندی و فرآوری محصول و توسعه زیرساخت‌های صادراتی در گذرگاه‌های مرزی بر می‌گردد.

موسویان‌ریزی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد صادرات ایران به کشور‌های همسایه است، عنوان کرد: با توسعه زیرساخت‌ها در گذرگاه‌های مرزی زمینه تسهیل صادرات به این کشور‌ها فراهم می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.