«بز مورسیا»، یک نژاد اصلاح شده اسپانیایی است که کیفیت و بهره‌وری بالایی در صنعت دامداری دارد و در یک برنامه ۴ ساله می‌توان تولیدشیر را در بشرویه به بیش از ۷ برابر افزایش داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، آقای کیانی دامدار بشرویه ای است که ۲۰ سال است  مشغول دامداری و پرورش انواع بز است.

او با بیان اینکه مورسیا، پاکستانی و سانن از جمله بزهای هایی است که تاکنون پرورش داده است ، افزود: از بین انواع بز ،مورسیا بهترین نژاد برای پرورش است.

این دامدار  برای اقتصادی کردن صنعت دامداری خود تصمیم به پرورش بز مورسیا گرفته و سال گذشته به کمک جهادکشاورزی ۲ بز مورسیا برای اصلاح نژاد استفاده کرده است.

حالا او در طول یکسال از تکثیر ۲ بز به ۴۰ بزغاله رسیده است.

کیانی  گفت : با توجه به اینکه تعداد دوقلو زایی در این نوع بز بالاست پیش بینی می کنم که سال آینده ۴۰‌ بز دیگر داشته باشم.

این دامدار بیان کرد : مورسیا بز اسپانیای قوی، اما کم توقعی است ، شیر با چربی بالا دارد ، نیاز به چرا ندارد و مقاومت در برابر بیماری‌ها بیشتر است.


بیشتر بخوانید


سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: در ۷۵ واحد سنتی شهرستان کار اصلاح نژاد را شروع کردیم و ۸۰ بز را از قلعه گنج کرمان وارد کردیم تا چرخ دامپروری این شهرستان رونق یابد.

او افزود:درحال حاضر از تکثیر ۸۰ بز وارد شده به بشرویه به ۴۰۰بزغاله رسیده ایم.

سرچاهی گفت :در یک‌برنامه ۴ ساله برای اصلاح نژاد دام در بشرویه ،  تولید شیردام‌ سبک به بیش از ۷ برابر افزایش پیدا می کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Japan
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۳ تير ۱۴۰۳
سلام استاد بز سانن بزغاله اقسادی هم موجود است با تشکر