تصمیم دادستان کنوشا مبنی بر عدم محاکمه عاملان تیراندازی به جیکوب بلیک، خشم معترضان به نژادپرستی را به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستان مسئول رسیدگی به پرونده جیکوب بلیک، سیاهپوست آمریکایی که در ماه اوت سال گذشته در تیراندازی نیرو‌های پلیس در کنوشا به شدت زخمی شد، اعلام کرد عاملان این تیراندازی محاکمه نخواهند شد.

تصمیم این دادستان، خشم معترضان به نژادپرستی را بار دیگر برانگیخت.

میکائیل گریولی (Michael Graveley) دادستان محلی کنوشا در کنفرانسی خبری اعلام کرد: هیچ یک از مأموران پلیس کنوشا محاکمه نخواهند شد. بر اساس حقایق و قانون، تصمیم گرفتیم هیچ اتهامی علیه این نیرو‌های پلیس مطرح نشود.

پس از اعلام این خبر، شورای شهر کنوشا در این شهر ۱۰۰ هزار نفری وضعیت اضطراری اعلام و خاطرنشان کرد ۵۰۰ تن از اعضای گارد ملی آماده هستند تا در صورت بروز خشونت به محل اعزام هستند.

جیکوب بلیک ۲۹ ساله ۲۳ اوت ۲۰۱۹ مقابل چشمان سه پسرش هنگام سوار شدن به اتومبیل هدف تیراندازی نیرو‌های پلیس قرار گرفت. بلیک که در این تیراندازی به شدت زخمی شده بود، قدرت پا‌های خود را از دست داد و فلج شد. صحنه تیراندازی توسط فردی که شاهد این ماجرا بود، فیلمبرداری شد و مأمورانی که در این تیراندازی دست داشتند، تعلیق شدند.

این ماجرا موجب شد مردم سه شب در کنوشا شورش کنند. روز ۲۵ اوت شورش‌ها به اوج خود رسید تا جایی که یک جوان ۱۷ ساله با تفنگی نیمه اتوماتیک به سمت سه معترض شلیک کرد و دو نفر را کشت.

بازداشت این جوان موجب شد روز بعد آرامشی نسبی در شهر به وجود آید. کایل ریتنهاوس سپس با قرار وثیقه دو میلیون دلاری آزاد شد. وی نیز سه شنبه بی گناه شناخته شد.

این پرونده اعتراضات شدیدی را در دنیای ورزش و صحنه سیاسی به دنبال داشت؛ تا جایی که دونالد ترامپ و جو بایدن، نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کنوشا رفتند.

آمریکا از زمان قتل جورج فلوید، آمریکایی آفریقایی تباری که ۲۵ مه ۲۰۱۹ در مینیاپولیس به دست یک پلیس سفیدپوست خفه شد، جنبش تاریخی اعتراض آمیزی را ضد نژادپرستی و خشونت‌های پلیس تجربه می‌کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار