معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۳ هزار و ۴۷۵ نفر در قالب طرح شهید سلیمانی در استان به ارائه خدمت به مردم پرداختند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، ناهید جعفری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره اجرای طرح "شهید قاسم سلیمانی" در استان گلستان گفت: این طرح سه مرحله و سطح مداخله دارد، مرحله اول، مراقبت است که ۸۰ درصد آن به‌صورت بیماریابی تلفنی روزانه و ۲۰ درصد مراجعه فنی و تخصصی است.

او افزود: پزشکان و پرستاران در پایگاه‌های سلامت حضور دارند و بعد از نیازسنجی که از سوی مراقبین سلامت وتیم مراقبتی انجام می‌شود، این پزشکان و پرستاران برای ارایه خدمات مراقبت در منزل افراد آسیب پذیر اعزام می‌شوند، ارایه آموزش و بررسی وضعیت بیمار در تیم‌های مراقبت به صورت روزانه انجام می‌شود.

جعفری ادامه داد: استفاده از آزمایش‎های سریع با زمان پاسخگویی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه هم راهکاری مناسب برای شناسایی وتشخیص بیماران در هر منزل است و بر اساس آنچه در این طرح مطرح شده، بیمار موظف به معرفی تمام کسانی است که طی روز‌های گذشته با آنان در ارتباط بوده است و علاوه بر آن باید طی دوران قرنطینه از منزل خارج نشود.

او گفت: مرحله دوم، نظارت است به این معنی که تیم‌های متشکل از کارشناسان بهداشت محیط و نیرو‌های هلال احمر و بسیج وظیفه حصول اطمینان از انجام دقیق و منظم برنامه‌های پیش بینی شده (با تمرکز بر اجرای محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی) در هر محله را نظارت می‌کنند.

جعفری گفت: مرحله سوم فعالیت‌های حمایتی است، در این سطح به‌منظور جلوگیری از تردد بیماران کرونایی، برای تأمین معیشت ارسال بسته‌های حمایتی و بهداشتی صورت می‌گیرد؛ همچنین پایگاه‌های نواحی مقاومت بسیج به‌صورت محله محور تقبل کرده اند که اگر خانواده‌ای نیاز به خرید دارد و افراد خانواده، سن بالایی دارند و نباید برای خرید از خانه خارج شوند، پایگاه‌های بسیج این خرید را برای آن‌ها انجام دهند.

او افزود: همه نیرو‌های طرح شهید سلیمانی کارت شناسایی معتبر دارند، افراد عضو تیم‌های طرح شهید سلیمانی اغلب از افراد محلات هستند که مردم آنان را می‌شناسند و امکان سوءاستفاده وجود ندارد.


جعفری ادامه داد: از مزایای این طرح میتوان به کمک غربالگری و شناسایی بیماران، تشخیص بیماری و درمان زودهنگام بیماران، توسعه آموزش سلامت همگانی در سطح محله و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در محله برای مقابله با کرونا و سایر بحران‌های احتمالی اشاره کرد.

او گفت: به واسطه اجرای طرح شهید سلیمانی و همچنین تعطیلی‌های به موقع و افزایش آگاهی مردم و رشد فرهنگی در جامعه، وضعیت استان نسبت به یک آذر ماه بهتر شده است.

جعفری همکاری‌های فرابخشی با مشارکت تمام سازمان‌ها و ادارات را نیز در بهبود روند شیوع کرونا موثر دانست و افزود: اگر کار‌ها با همدلی و همکاری انجام نشود، کنترل بیماری کووید۱۹ سخت خواهد شد. به همکاری مردم هم بسیار نیاز داریم، زیرا هر جا مردم به ما کمک کرده اند موفق بوده ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه ارزانترین وموثرترین راه کنترل وپیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را استفاده از ماسک فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی اصولی دست‌ها عنوان کرد، با اشاره به فصل سرما، از مردم استان خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونای استان به قطع زنجیره انتقال کرونا کمک کنند.


انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.