معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بیش از ۶۰ هزار سند علمی ایران در پایگاه‌های معتبر بین المللی در سراسر جهان به ثبت رسیده است.

غلامحسین رحیمی، معاون معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مقالات چاپ شده توسط استادان و پژوهشگران ایرانی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند که هر دوی آن‌ها برای وزارت علوم مهم است.

او افزود: گاهی اوقات توجه خاصی به مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی داریم تا بتوانیم وضعیت خود را با سایر کشور‌ها بسنجیم و به همین علت تاکید خاصی روی مجلات خارجی به منظور مشخص کردن جایگاه علمی خود در بین سایر کشور‌ها داریم.

رحیمی تصریح کرد: در ۲ الی ۳ سال گذشته بیش از ۶۰ هزار سند علمی در پایگاه‌های بین المللی معتبر مانند اسکوپوس و ... به ثبت رسانده ایم و از نظر ثبت تعداد مقاله در دنیا رتبه ۱۵ را کسب کرده ایم. در این بازه زمانی تمایلی به افزایش رتبه کمی مقالات ایرانی نداشته ایم و باید توجه کنیم که از این نظر رتبه مقالات علمی ما در جهان دو درصد است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خیلی از کشور‌ها نسبت به ایران در تولید و چاپ مقالات علمی ضعیف هستند و ما خود را با کشور‌ها پیشرو مقایسه می‌کنیم.

رحیمی با بیان اینکه در طول ۴ الی ۵ سال اخیر رشد کیفی مقالات ایرانی در جایگاه خوبی قرار گرفته، تاکید کرد: از نظر نرخ رشد کیفی مقالات ایرانی در جهان رتبه زیر ۱۰ را کسب کرده ایم که امسال این رقم به زیر ۵ رسیده است و با اینکه در گذشته مقالات علمی ما از نظر کیفی ضعیف بودند، اما در طی چند سال گذشته رشد قابل توجه‌ای در این زمینه داشته ایم.

او درباره جایگاه مقالات ایرانی از نظر کیفی در جهان، گفت: در سال ۲۰۲۰ میلادی رتبه ۱۴ کیفی را از نظر مقالات علمی در دنیا کسب کرده ایم که مهم‌ترین شاخصه مشخص کردن معیار کیفی مقالات میزان استنادات به مقالات ایرانی بوده که در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است، بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که در حوزه چاپ مقاله در بستر‌های بین المللی به کیفیت خوب مقالات دست پیدا کرده ایم و این روند باید در سال‌های آینده ارتقا پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: فراهم کردن شرایط مناسب و توجه ویژه به علم در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باعث شده تا اهمیت کمتری به کمیت مقالات داده شود و کیفیت مقالات در اولویت قرار بگیرد که این موضوع سیاست کاملا درستی است.


بیشتر بخوانید


رحیمی در پایان یادآوری کرد: در زمینه تدوین کتاب به هیچ عنوان جایگاه خوبی نداریم، اما از نظر مقالات بین المللی وضعیت‌مان بهتر بوده و تولید مقاله نشان دهنده حرکت در مرز‌های دانش و مشارکت ایران در پیشبرد علم جهانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار