شهردار میبد گفت: جاری شدن خون دوباره در رگ‌های هنر زیلوبافی یکی از دستاورد‌های جهانی شدن میبد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علیرضا نقوی شهردار میبد در مراسم اعطای گواهینامه شهر‌ها و روستا‌های ملی، به عنوان شهردار شهر جهانی زیلو گفت: از سال ۱۳۹۶ میبد به عنوان شهر ملی زیلو و در سال ۱۳۹۷ که به همت و پشتوانه مردمی و هنرمندان زیلوباف مجموعه مدیران استان و شهرستان به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد رویداد‌ها و اتفاقات بسیار خوبی در میبد دوست داشتنی رخ داده است.

او افزود: جاری شدن خون دوباره در رگ‌های هنر در حال فراموشی زیلوبافی یکی از دستاورد‌های اصلی این رویداد مبارک است.
نقوی ادامه داد: در این دو سال در زمینه‌های علمی با ایجاد یک رشته دانشگاهی در مجموعه آموزش عالی سعی کرده ایم جوانان و نوجوانان را به فراگیری این هنر صنعت تشویق و ترغیب کنیم.

نقوی برندسازی، استانداردسازی و تبدیل زیلو به کالایی که بتواند در سبد خانواده‌ها قرار گیرد را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشه زیلو به وسیله مجموعه شهرک‌های صنعتی میبد و جهاد دانشگاهی استان تشکیل شده و اقدامات خوبی در بحث‌های علمی، استانداردسازی و برنامه‌ریزی در جهت اخذ گواهی اصالت برای زیلوی مرغوب در حال کار شدن است تا زیلوی میبد در سطح کشور و جهان معرفی شود.

شهردار میبد تصریح کرد: یکی دیگر از کار‌هایی که مجموعه مدیریت شهری و شهرداری میبد انجام داده برنامه ریزی با هدف ایجاد یک مجموعه فرهنگی گردشگری تحت عنوان بام میبد در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هکتار است.

این مسئول تاکید کرد: فاز اول بام میبد، پردیس خانواده و خورگشت است و به عنوان اولین مسیر پیاده راه به نام گذر نگاره‌ها نام گذاری شده که در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: بام میبد به عنوان مجموعه فرهنگی تفریحی برای خانواده‌هاست و می‌تواند برای گردشگرانی هم که به استان یزد سفر می‌کنند یک کمپ گردشگری مناسب باشد.

نقوی اضافه کرد: در این مجموعه باغ هنر زیلو و باغ هنر سفال هم که به تاثیر از تاریخ کهن و مجموعه معماری میبد الگو گرفته است از دیگر بخش‌های این پروژه است که در دست اقدام است.

نقوی شهردار تصریح کرد: صنایع دستی خیلی درآمدی ندارد و این خانواده‌ها اگر سرمایه خودشان را در راه دیگری هزینه کرده بودند قطعاً درآمد‌های بیشتری داشتند. امروزه با شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در جامعه هست این هنرمندان نیازمند حمایت ویژه وزارت میراث فرهنگی و مجموعه مدیریت شهری و شهرداری‌ها هستند.

او تاکید داشت: نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم حمایت از صنایع دستی و هنر در شهر‌ها از سوی مدیریت شهری است که باید این مسئله نهادینه شود.

مراسم اعطای گواهینامه شهر‌ها و روستا‌های ملی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پنج استاندار و معاون عمرانی وزیر کشور در کاخ نیاوران تهران برگزار شد.

در این مراسم شهرداران شهر‌های جهانی میبد و شیراز به نمایندگی از سایر شهرداران شهر‌های جهانی سخنرانی کردند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.