آیا دانشجویان در پی شیوع کرونا بی‌انگیزه شده‌اند؟

شیوع ویروس کرونا که به جهانی شدن بیماری کووید ۱۹ ختم شد، در بسیاری از شئون زندگی افراد اثر گذاشت و حتی باعث تعطیلی رویکرد آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و مدارس شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، برخی از کارشناسان معتقدند که جوانان همواره به دنبال فعالیت و یادگیری در محیط‌های گوناگون علمی به ویژه دانشگاه هستند که رویکرد رقابتی را برای آن‌ها همواره به همراه داشته است، اما با شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های ایجاد شده و کاهش فعالیت جوانان، بی حوصلگی و بی‌انگیزگی دانشجویان افزایش یافته است.

 شیوع ویروس کرونا در حوزه رفتارشناسی دانشجویان در زمان تعطیلی دانشگاه قابل بررسی است.


بیشتر بخوانید


زهرا داوودی مدیر مسئول اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به اجتماعی بودن انسان‌ها در راستای تقویت انگیزه، خلاقیت، شادابی و احساس شور و نشاط اشاره و بیان کرد: اطلاع و مشاهدۀ افرادی که فعالیتی مشابه فرد انجام می‌دهند، باعث تقویت روحیه رقابت‌پذیری در هم‌سن و سال‌ها می‌شود و همچنین حضور افراد در دانشگاه، کلاس‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی منجر به فعالیت و تحرک دانشجویان و در نهایت افزایش انگیزۀ آن‌ها می‌شود.

او، بی‌اطلاعی از شرایط، مشکلات نحوۀ تدریس و آموزش، بازدهی نامطلوب آموزش مجازی و نگرانی از آینده را دلایل بی‌انگیزه بودن دانشجویان در دوران کرونایی عنوان کرد و گفت: حضور بیش‌ازحد در خانه، موجب تقویت حس ناامیدی و پوچی در دانشجویان می‌شود، به همین دلیل برخی از دانشجویان خواستار بازگشت شرایط به حالت طبیعی قبل از شیوع ویروس کرونا و باز شدن دانشگاه‌ها هستند.

داوودی افزود: زمان زیاد اوقات فراغت و بیکاری که ناشی از محدودیت‌های کرونایی و قرنطینۀ خانگی است، منجر به استفادۀ مفید دانشجویان و پرداختن به کار‌های مفید و عقب‌افتادۀ آن‌ها نمی‌شود، در صورتی‌که اگر اوقات فراغت محدود باشد و با برنامه‌ریزی به کار و فراغت پرداخته شود، تأثیر چشمگیری بر افزایش انگیزه خواهد داشت.

از بین رفتن امید به آینده و تاب‌آوری با شیوع ویروس کرونا

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و تورم شدیدی که در پی داشته است، امید به آینده و تاب‌آوری افراد را از بین برده است، درحالی‌که اگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی وجود نداشته باشد و تنها دغدغۀ دانشجویان ویروس کرونا باشد، امید بازگشت شرایط به حالت عادی بیشتر وجود دارد.

او ادامه داد: گسترده شدن ویروس کرونا، حالت ناامیدی و وحشت نسبت به آینده برای افراد به وجود آورده است و امروزه ترس از کرونا تنها مسالۀ جامعه نیست، بلکه مساله اساسی ترس از آینده‌ای پر از مشکلات اقتصادی است.

داوودی، پرخاشگری، مشکلات ارتباطی به‌ویژه در خانواده‌ها را از تبعات کاهش امید به زندگی و بیشترین مشکلات دانشجویان پس از شیوع کرونا را مشکلات خانوادگی، اضطراب، افسردگی، وسواس و سایر اختلالات عنوان کرد.

او بیان کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا دوره‌ها و کلاس‌های مختلفی برای مهارت‌های زندگی، ایجاد انگیزه و تاب‌آوری و فراگیری مهارت‌ها برای دانشجویان برگزار می‌شد و با شیوع کرونا این دوره‌ها به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شوند.

داوودی ضمن تأکید بر دانشگاه به‌عنوان مرکز جامعه‌پذیری، رشد و یادگیری دانشجویان اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های و وبینار‌های آموزشی به‌صورت آنلاین، به دنبال جبران حضور نیافتن دانشجویان در محیط دانشگاه و آموزش مهارت‌های ارتباطی است.

او افزود: لازم است تمام مسئولان دانشگاه، معاونت‌ها، دانشکده‌ها، با ارتباط با سایر سازمان‌ها ازجمله آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، سازمان جوانان، با برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و افزایش توانمندی‌های دانشجویان، در جهت ایجاد و تقویت انگیزۀ دانشجویان همراه شوند.

مطالعه؛ راهی برای جبران حضور نیافتن در دانشگاه

داوودی افزود: به افرادی که بدون هدف و برای گذراندن اوقات، در فضای مجازی پرسه می‌زنند، توصیه می‌شود که روزانه ۳۰ دقیقه به خواندن کتاب وقت اختصاص دهند تا ضمن فراگیری مطالب آموزنده، سرانۀ مطالعه را بالا ببرند و گامی در جهت جبران حضور نیافتن در دانشگاه بردارند.

او با اشاره به اختصاص وقت زیاد به گشت و گذار در فضای مجازی در این دوران افزود: با برجسته شدن برخی از مسائل در فضای مجازی، جوانان زندگی تجملاتی افراد خاص را مشاهده و دنبال می‌کنند و سپس به دنبال مقایسۀ زندگی خود با آن‌ها برمی‌آیند، توصیه می‌شود دانشجویان این فضا‌ها را باور نکنند و با این دیدگاه که همه‌چیز در فضای مجازی می‌تواند غیرواقعی و صحنه‌سازی شده باشد، به پیرامون و پدیده‌ها نگاه شود و از فضای مجازی استفاده‌های مفید ازجمله کسب مهارت و فراگیری مطالب کنند.

بی‌انگیزگی دانشجویان

مهین میرزاخانی کارشناس مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد نیز، انگیزه را یک نیروی درونی که موجب فعالیت فرد در رسیدن به هدف خود می‌شود، تعریف کرد و افزود: نداشتن هدف مشخص، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف، افکار منفی، بی‌توجهی به توانایی‌ها و استعداد‌های فردی، کمبود خودباوری و اعتمادبه‌نفس، مسائل اقتصادی و اجتماعی، افزایش نگرانی افراد، احساس کاهش کنترل شرایط و نگرانی از آینده ازجمله عوامل تأثیرگذار بر بی‌حوصلگی و کاهش فعالیت دانشجویان در این دوران است.

او با تاکید بر اثر روان‌شناختی کاهش روابط اجتماعی با استادان، همکلاسی‌ها و خانواده در دوران شیوع کرونا گفت: انگیزۀ فرد نیز از این شرایط تأثیر می‌پذیرد و مانع درگیر شدن یادگیرنده در فعالیت‌های مرتبط با تحصیل و کاهش میزان مطالعه و یادگیری او می‌شود.

میرزاخانی ضمن اشاره به نبود تجربه و برنامه‌ریزی قبلی برای محدودیت‌های اجتماعی و فاصله گرفتن افراد از روند عادی زندگی، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای اوقات فراغت ممکن است در این ایام کارآمد نباشد.

او مشکلات خانوادگی، تحصیلی، اضطراب، بدخلقی، کاهش شادابی و نشاط و مشکلات ازدواج با توجه به مجازی و آنلاین بودن و کاهش ملاقات حضوری را ازجمله مشکلات به وجود آمده پس از شیوع کرونا عنوان کرد.

میرزاخانی گفت: با وجود محدودیت‌های کرونا، برگزاری وبینار‌های آنلاین و ضبط‌شده، بروشور‌ها و کارگاه‌های آموزشی به دنبال جبران خلأ حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه بیان کرد.

اختلال در ارتباط به دلیل مجازی شدن ارتباطات

او افزود: امروزه و قبل از همه‌گیری کرونا، روابط تعاملی و رو در رو کاهش و روابط مجازی و آنلاین افزایش‌یافته بود، روابط مجازی منجر به درک و برداشت‌های متفاوت از پیام، انتقال نادرست پیام و ایجاد مشکل در مرز‌های ارتباطی افراد می‌شود.

میرزاخانی اضافه کرد: نشر فرهنگ، اطلاعات و توسعۀ معلومات از طریق تعامل و ارتباط شکل می‌گیرد. با تعدیل روابط و تعاملات رودررو و غیرحضوری شدن آن، شکل دادن ارتباط به امری سخت تبدیل‌شده است.

بنا بر آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۰۴ نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلای به ویروس کرونا از دست دادند.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشور‌های جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار