نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: سه طرح نیروگاه، آزادراه لامرد- پارسیان و انتقال آب دریا لازمه منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  سید موسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۷ طرح سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بیان تاریخچه این منطقه به‌ عنوان قطب جدید صنعت جنوب پرداخت و بیان کرد: در زمان زنده‌یاد حیاتی، مجوز ساخت منطقه ویژه و آلومینیوم اخذ شد و من هم پس از ورود به مجلس نهم در سال ۹۱ این زحمات را دنبال کردم و در نخستین ‌گام زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شد که از آن از جمله ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر، در زمانی کوتاه تملک شد.

او، تصریح کرد: تمام زیرساخت‌ها از جمله آب و برق دوران ساخت، جاده‌های شریانی، گاز  و مخابرات با پیگیری بسیار فراهم و پس از آن نیز تلاش شد بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور از محل فاینانس چین  ساخته شود که پس از فراز و فرودهای فراوان در نهایت این طرح یک میلیارد دلاری تصویب و شرکت NFC چین، کار خود را در اردیبهشت ۹۴ با دستور رئیس‌جمهور آغاز کرد و اکنون شاهد تولیدات آن هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اهمیت نیروگاه بزرگی که قرار بود  از سوی شانگ های الکتریک به‌ عنوان پیشرفته ‌ترین نیروگاه کشور در لامرد ساخته شود، ادامه داد: در همان مراسم، کلنگ نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی کلاس F نیز به زمین خورد اما بعد از آن رها شد و اکنون مصمم به ساخت مجدد نیروگاه هستیم.

موسوی، با اشاره به طرح یک میلیارد دلاری استحصال اتان با ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی، افزود: در همان مراسم با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این صنعت بزرگ نیز با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در شهرستان مهر آغاز شد که ظرف ماه‌های آینده به پایان می‌رسد.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قرار بود صفر تا صد این صنعت در کنار پالایشگاه گاز پارسیان ساخته شود اما بخشی زیادی از آن به عسلویه منتقل شد که جا داشت در سال‌های گذشته دفاع شود تا این اتفاق نیفتد.

عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و باید به صنایع پایین‌دست توجه بیشتری کنیم، اظهار کرد: ساخت صنایع مادر از جمله کارخانه بزرگ آلومینیوم در آن مقطع، ضروری بود که برای منطقه هم اعتبار و اشتغال زیادی به همراه داشت، اما معتقدم صادرات شمش آلومینیوم نوعی خام‌فروشی مانند نفت و گاز است و امروز که تمام زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری فراهم شده باید بر ساخت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم تمرکز کنیم زیرا با حجم سرمایه‌گذاری بسیار کمتر، اشتغال‌زایی بیشتری دارد و سبب ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور می شود.

او، ۳ طرح نیروگاه، آزاد راه و انتقال آب از دریا را زیر ساخت‌های اساسی برشمرد و تاکید کرد: افراد فنی و صاحب‌ نظر در خصوص ساخت نیروگاه  معتقد هستند که آلومینیوم بدون برق پایدار امکان فعالیت در دراز را مدت ندارد و در صورت قطع برق، هزینه‌های سنگینی به صنعت وارد می‌شود که پس از ساخت نیروگاه نیز برای صنعت آلومینیوم و سایر صنایعی که در منطقه ویژه اقتصادی مقرر شده ساخته شود، امری ضروری است.

موسوی با تاکید بر پیگیری‌ از سرگیری ساخت نیروگاه، گفت: پس از برگزاری چندین جلسه در ایمیدرو، اکنون شرکت سرمایه‌گذاری غدیر طی مذاکرات انجام‌ شده، قول مساعد داده است که به زودی این طرح را آغاز کند و ما نیز تا رسیدن به  نتیجه قطعی کار را دنبال می کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر با انتقاد از اجرای نشدن طرح انتقال آب از دریا به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بیان کرد: مجوز انتقال آب از دریا در دوره قبلی نمایندگی بنده صادر و حتی مناقصه آن نیز برگزار شد اما این طرح هم بعد از گذشت چند سال بر روی زمین مانده و حتی هنوز قرارداد آن نیز منعقد نشده است.

عضو کمسیون انرژی مجلس، تصریح کرد:در کمسیون عمران مجلس نیز جلسه‌ای برگزار شد که این طرح مهم باید به زودی تعیین تکلیف شود.

او، در خصوص طرح استراتژیک آزادراه لامرد - پارسیان به‌ عنوان مسیر ارتباطی فارس به دریا و اسکله ادامه داد: این آزاد راه یک کریدور ارتباطی میان دو منطقه ویژه  اقتصادی لامرد و پارسیان است که مجوز آن از سوی سازمان برنامه و بودجه و همزمان با مجوز بیمارستان دوم لامرد در دوره قبلی نمایندگی بنده صادر شد که اجرای هر دو طرح از محل اعتبارات دولتی آغاز شد.

موسوی، با بیان اینکه بیمارستان تا سقف طبقه دوم و آزادراه نیز تا ۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: پس از پایان دوره نمایندگی، ساخت بیمارستان به یک  نیک ‌اندیش و آزادراه نیز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که این محور مهم مواصلاتی هیچ پیشرفتی در این چند سال نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت ساخت این کریدور ارتباطی، اضافه کرد: جلسات متعددی با وزیر راه، ایمیدرو، سازمان برنامه و بودجه، شرکت زیرساخت، قرارگاه خاتم الانبیاء، شستا، جهاد نصر و سایر دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران برگزار شد که اکنون که در حال نهایی کردن تفاهم‌ نامه جدید برای از سرگیری طرح هستیم و برخی‌ها با شیطنت‌ در تلاش هستند اثبات کنند که آزادراه لازم نیست! اما به لطف خداوند این اتفاق می‌افتد و آزادراه لامرد - پارسیان ساخته می شود.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر، اظهار کرد:  شهرستان های لامرد و مهر به ‌سرعت درحال صنعتی شدن هستند و به خط‌ریلی نیاز دارند که به همین دلیل در تلاش هستیم تا از دو طریق راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه  و خط‌ آهن بندرعباس- زاهد محمود، منطقه را از نعمت راه‌آهن برخوردار کنیم.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.