ابرقدرت‌های فضایی جهان از جمله آمریکا با نقض قوانین و ادعای تسلط بر فضا، به جای خدمت در راستای منافع همه کشورها به دنبال جنگ هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد فضا حوزه جدید جنگ است، این امر به دنبال ایجاد نیروی فضایی آمریکا و تعهد به تسلط آمریکا در فضا ایجاد موجب نگرانی  ملت‌های فضانورد و کسانی  شد که از سرعت گرفتن مسابقه تسلیحاتی در فضا می‌ترسند. 

در آخرین نشست کمیته استفاده صلح آمیز از فضا در سازمان ملل متحد، دولت‌ها بارها هشدار دادند که جلوگیری از جنگ در فضا و حفظ فضا برای اهداف صلح آمیز بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

آینده فضا شاید بیشتر شبیه پرتاب اخیر ماموریت SpaceX Crew-۱ ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد که در آن فضانوردان آمریکایی و ژاپنی حضور داشتند که به خدمه روسی و آمریکایی پیوسته و یکدیگر را در آغوش کشیدند. همزمان با پرتاب موشک فالکون ۹ به فضا، ماهیت همکاری و تجارت فضا برای همه بار دیگر مشخص شد.

همکاری نه مقابله

به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا بیشتر به همکاری بین‌المللی علاقه‌مند بوده و بیشتر با چالش‌های تغییر اقلیم، همه گیری‌ها و سایر مسائل جهانی آشنا باشد. یک سیاست فضایی با دقت کالیبره شده می‌تواند برای رفع چالش‌های زمینی کار زیادی انجام دهد در حالی که هنوز هم بسیاری از فعالیت‌های مثبت فضایی را مجاز می‌داند.

از سال ۱۹۶۷، فعالیت بشر در فضا با اصول پذیرفته شده جهانی در «معاهده فضا» هدایت می‌شود. این معاهده این اطمینان را ایجاد کرده است که انسان‌ها هیچ درگیری نظامی در فضا نداشته و نیاز به کاوش و استفاده از فضا برای منافع همه کشور‌ها را دارند.

در نظر گرفتن هرگونه چشم انداز جایگزین از آینده فضا وحشتناک است. شعار در مورد اجتناب ناپذیری «جنگ در فضا» چنین درگیری را احتمال بیشتری بخشیده و همکاری مشترک و صلح آمیز در فضا را به خطر می‌اندازد.

جنگ در فضا؛

هر جنگ فضایی هیچ برنده مشخصی نخواهد داشت. در یک عرصه پیچیده و مشترک جهانی مانند فضا مهم است که دولت‌ها قوانین پذیرفته شده و روش‌های مستقر را رعایت کنند.

آمریکا دارای مزایای علمی و فناوری بزرگ و یک فضای تجاری قوی و رقابتی است. به جای اینکه به دنبال سلطه باشد می‌تواند با تمرکز رهبری خود بر استفاده از فضا برای منافع همه بشریت به جهانیان (و خود) خدمت کند.

در یک نشانه امیدوار کننده، تیم بررسی بایدن و هریس ناسا از یک گروه برجسته از دانشمندان فضایی و همچنین یک فضانورد سابق تشکیل شده است.

دولت فعلی شورای ملی فضایی را که به ریاست معاون رئیس جمهور تشکیل شد مجددا تأسیس کرد و این امر باعث تقویت سرمایه گذاری و رهبری آمریکا در اکتشافات فضایی شده است. این شامل یک طرح بلند پروازانه برای بازگشت به ماه تحت توافقنامه آرتمیس است.

به قوانین احترام بگذارید

برای اطمینان از اینکه دامنه شکننده و مشترک فضا به عرصه‌ای برای درگیری تبدیل نمی‌شود، قوانینی که در مورد هرگونه استفاده نظامی از فضا اعمال می‌شود، باید درک شده، مورد احترام و توسعه بیشتری باشد. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به ویرانی، اختلال و تأثیر بر زندگی غیرنظامیان شود، به ویژه در بزرگترین و قدرتمندترین کشور‌ها مانند آمریکا که اقتصاد و جوامع آن‌ها به شدت به زیرساخت‌های فضایی وابسته است. دسترسی آن‌ها به فضا بیشترین مزیت رقابتی را به آن‌ها داده است، اما اگر این دسترسی به خطر بیفتد آسیب پذیرترین آن‌ها هستند.

فضا یک مکان متراکم، مناقشه برانگیز و رقابتی است که در آن علایق علمی، تجاری و اقتصادی و همچنین نگرانی‌های نظامی و امنیت ملی همگرایی می‌کنند. از این نظر فضا مانند طیف فرکانس رادیویی است که تحت قوانین بین‌المللی تصویب شده از طریق اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور با موفقیت تنظیم و مدیریت شده است.

جنگ در فضا؛

اما فضا بسیار بیش از این‌هاست؛ همانطور که مأموریت اخیر Crew-۱ نشان داده است هنگامی که ملت‌ها گرد هم می‌آیند و همکاری می‌کنند، مزایای قابل توجهی عایدشان می‌شود. رهبری روشنگری، با هدایت قوانین و شیوه‌های معمول مورد توافق و تصدیق اینکه ما فضا را به عنوان حافظ نسل‌های آینده به اشتراک می‌گذاریم، تنها راه واقع بینانه پیش رو است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار