اعضای حیاتی بدن خانمی ۴۰ ساله که در حادثه رانندگی در قم دچار مرگ مغزی شده بود، به بیماران نیازمند اهدا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، ولی‌الله صمدی ،مسئول واحد شناسایی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم از اهدای اعضای بدن خانم ۴۰ ساله  قمی که  دچار مرگ مغزی شده بود، خبر داد.

اوگفت: این بیمار دوازدهمین مورد اهدای عضو ماندگار در سال ۹۹ از استان قم است که به علت حادثه رانندگی در بخش قلب بیمارستان شهید بهشتی بستری بود.

صمدی اضافه کرد: با رضایت خانواده ایثارگر آن مرحوم، اهدای اعضا و نسوج  بدن او به چندین بیمار بدحال که در لیست انتظار وزارت بهداشت و درمان بودند، زندگی دوباره بخشید.

او عنوان کرد: پارسال ۱۴ مورد برای پیوند اعضای بدنشان به بیماران نیازمند از استان قم به بیمارستان شریعتی تهران اعزام شدند.

مسئول واحد شناسایی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مرگ مغزی وجود ندارد، گفت: به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متاسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

او ادامه داد: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا نماید.

 صمدی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی ازجمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم افزود:  هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

او بیان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

صمدی  در ادامه با بیان این‌که پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

متقاضیان دریافت کارت اهدای اعضا می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سامانه واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی به نشانی اینترنتی www.ehda.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار