رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:۶ رقم جدید محصولات دیم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای کشت در زمین‌های دیم معرفی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،  گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: با معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم تعداد ارقام معرفی شده این موسسه به ۷۵ رقم افزایش یافته است.

گلکاری افزود: ۲ رقم گندم نان بهاره با نام‌های کبیر و پایا، ۳ رقم جو به نام‌های فراز، ماهنشان، آردا و نخستین رقم از گیاه علوفه‌ای خلر به نام آراز برای کاشت در اراضی دیم امسال معرفی شده است.

او گفت: پروتئین بالای ۱۲.۵درصد، تحمل خشکی، مقاومت مطلوب در بیماری‌های مهم گندم و کیفیت نان  از ویژگی‌های مهم دو رقم گندم کبیر و پایا است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: ارقام جو بهاره فراز و ماهنشان دانه درشت، دارای  پروتئین بیشتر، مقاوم به ریزش دانه و مقاوم به بیماری‌های سفیدک پودری و اسکالد جو هستند.

او گفت: این دو رقم جو از ظرفیت بالای تولید در شرایط آبیاری تکمیلی برخوردار هستند و رقم جو زمستانه آردا به طور متوسط ۱۷ درصد عملکرد بیشتری در مقایسه با رقم تجاری آبیدر دارد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: این رقم زودرس است و از تحمل سرمای خوب و پایداری عملکرد در شرایط دیم برخوردار است.

گلکاری گفت:رقم آراز نخستین گیاه علوفه‌ای خلر، مناسب برای کشت پاییزه در مناطق گرم و نیمه گرمسیر کشور است.

او زودرس بودن، عملکرد بالای ۳تن علوفه خشک در هکتار و پروتئین بالای ۱۶ درصد را از ویژگی‌های خلر آراز برشمرد و گفت: توسعه کشت این رقم در گسترش تنوع محصولات دیم بویژه علوفه دیم موثر خواهد بود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: این ارقام در مقایسه با ارقام تجاری موجود در کشور از ۲۰ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد، سازگاری بیشتر به شرایط اقلیمی و مقاومت مطلوب به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی برخوردار هستند.

گلکاری افزود: محققان این موسسه برای معرفی هر یک از این ارقام ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر در بخش‌های مختلف این موسسه انجام داده اند.

از ابتدای امسال ۹ رقم جدید توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای کشت در اراضی دیم معرفی شده که تاکنون ۲ رقم آن رونمایی نشده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.