چهار طرح کشاورزی در دومین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی صبح امروز در شهرستان مانه و سملقان افتتاح و یا کلنگ‌زنی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در حاشیه افتتاح طرح‌ها گفت: با افتتاح ۲ واحد گلخانه‌ای در شهرک گلخانه‌ای امام رضا (ع) مانه و سملقان سالانه ۴۵۰ تن محصولات صیفی‌جات تولید خواهد شد که هم اکنون برای ۲۶ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

یوسفی افزود: با بهره برداری از این ۲ واحد گلخانه تولید محصولات صیفی جات شهرستان از ۲۳۰ هزار تن به حدود ۲۳۰ هزار و ۵۰۰ تن افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید


او گفت: این طرح در روستای آغمزار شهرستان مانه و سملقان اجرا شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: مجتمع گلخانه‌ای امام رضا (ع) در شهرستان مانه و سملقان در سه مرحله با مساحت ۱۱۵ هکتار و ۶۰ قطعه ساخته شده است که از ۴۰ قطعه مرحله اول و دوم آن ۳۰ قطعه واگذار شده و مرحله سوم زیرساخت‌ها تکمیل و آماده واگذاری است.

او اظهار داشت: تاکنون ۱۰ طرح با سطح ۶.۴ هکتار برای اخذ تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی و سه طرح در سطح ۱.۳ هکتار قرارد ساخت انعقاد شده است.

یوسفی افزود: هم اینک ۲۵ قطعه با سطح ۱۳.۵ هکتار در حال ساخت و اجرا است و ۲ واحد با مساحت ۰.۹ هکتار به بهره برداری رسیده و محصول گوجه فرنگی و خیار با ظرفیت سالانه ۴۰۰ تن تولید می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای اجرای این طرح ۲۶ میلیارد ریال تسهیلات از محل استانی و ملی هزینه شده است.

یوسفی گفت: علاوه بر مجتمع گلخانه‌ای امام رضا (ع) دو شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۱۶۵ هکتار در دست ساخت است و همچنین برای ساخت ۲۸۰ هکتار گلخانه در سطح استان نیز برنامه ریزی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح کشت گلخانه‌ای این استان در سال ۹۲، ابتدای کار دولت تدبیر و امید ۱۰ هکتار بود که هم اینک با افزایش هفت برابری به ۷۰ هکتار افزایش یافته است.

یوسفی اظهار داشت: از این میزان کشت گلخانه‌ای پنج هزار تن انواع محصول صیفی و سبزی، گیاهان دارویی و ۳۵۰ هزار شاخه گل و گیاه گلدانی تولید می‌شود.

همچنین با حضور وزیر جهاد کشاورزی بهره برداری از کارخانه پنبه پاکنی کیمیا با ظرفیت سالانه ۱۵ هزار تن فرآوری وش پنبه و با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد که با افتتاح آن برای ۲۹ نفر مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شد.

آغاز ساخت طرح پرورش مرغ مادر گوشتی

همچنین با حضور وزیر جهاد کشاورزی ساخت عملیات اجرایی طرح پرورش مرغ مادر گوشتی ۹۰ هزار قطعه‌ای و کارخانه جوجه کشی به ظرفیت ۱۴ میلیون قطعه‌ای در این شهرستان آغاز شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای اجرای این طرح ۸۱۶ میلیارد ریال تسهیلات و آورده در نظر گرفته شده است.

او افزود: با توجه به نبود کارخانه جوجه کشی در استان با راه اندازی این واحد هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، بهداشت و ضایعات کاهش می‌یابد و علاوه بر تامین نیاز استان صادرات جوجه یکروزه نیز انجام خواهد شد.

یوسفی گفت: مجری این طرح با تحویل هفت هکتار زمین از اراضی ملی عملیات ساخت آن را آغار کرده است که علاوه بر این واحد در مرحله دوم طرح پرورش مرغ مادر ۴۵ هزار قطعه‌ای راه اندازی خواهد شد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی همچنین از کارخانه پنبه پاک کنی کیمیا در شهرستان مانه و سملقان بازدید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این کارخانه در سال بیش از ۲۰ هزار تن وش پنبه فراوری می‌کند که این میزان قابل افزایش است.

یوسفی افزود: این طرح با سرمایه گذاری شخصی ۵۵ میلیارد ریال ایجاد شده است و امسال برای نخستین بار وش پنبه را به صورت قراردادی از کشاورزان خراسان شمالی خریداری کرد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.