به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا در خصوص فرمول جدید شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو گفت: هر سال تا دی ماه شاهد به کف رسیدن قیمت خودروها هستیم و پس از آن تا شب عید روند قیمت خودرو صعودی می شود.
او ادامه داد: امسال کمی روند قیمتی متفاوت است . عرضه به بازار بیشتر شده و بخشی از خریدهای مردم که به منظور سرمایه گذاری بوده به بازار عرضه شد که قیمت ها را به کف رساند و اگر طبق روال هر سال شب عید قیمت خودرو گران شود، شیب آن کندتر خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در حال حاضر دلالان نه می توانند عامل افزایش قیمت خودرو باشند نه کاهش قیمت آن. سیاست های پولی، نحوه عرضه از سوی کارخانجات و نحوه مدیریت در صنعت خودرو عوامل تاثیرگذار در قیمت محسوب میشوند. آدرس غلط نباید به مردم بدهیم.
در ادامه برنامه کاظمینی یک قطعه ساز در این خصوص اظهار کرد: اگر خودرو با قیمت مناسب به بازار عرضه شود بازار به تعادل می رسد. قیمت خودرو برپایه قیمت تمام شده و عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود.
او ادامه داد: قیمت خودرو در بازار افزایش می یابد به دلیل اینکه تقاضا و کشش در بازار زیاد است. در این شرایط اگر خودروساز با محصول خود را با قیمت پایین بدهد دلالان وارد بازار می شوند و با توجه به نقدینگی که دارند خودرو می خرند و دپو می کنند و به قیمت بالاتر می فروشند که سود آن به جیب دلالان می رود.
کاظمینی بیان کرد: دولت باید نقش خود را در نظارت اعمال کند تا قیمت خودروساز بالاتر از حد منطقی نیاید. قیمت تمام شده یک عامل اثرگذار در نرخ خودرو است و عامل دیگر کشش بازار است .
این قطعه ساز افزود: قیمت خودور باید با توجه به سود مناسب خودروساز و کشش بازار طوری انتخاب شود تا دلال منافع آن را نبرد. اگر خودروساز منفعت ببرد این منفعت ملی است اما باید در حد متعادل باشد.
حمزه پور کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بحث آزاد سازی قیمت خودرو که به دلیل ماه های پایانی کار دولت به صورت ناقص پیگیری می شود اثر خود را در بازار می گذارد و بازار را به هم می زند.
او ادامه داد: طی سال های گذشته همواره مالکیت دولتی و چینش مدیران به صورت انتخابی در خودروسازان بوده و قطع هم نشده است و مقیمی هم مستقیما با دستور دولت مدیرعامل ایران خودرو شده است.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: دخالت های بیجا و غیرکارشناسی دولت بازار را به هم زده است.
بیشتر بخوانید
حمزه پور گفت: بازار خودرو آشفته است و مکانیزم عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده قیمت را تعیین نمی کند. بازار انحصاری کامل داریم که رقابت در آن معنایی ندارد.نرخ گذاری دستوری سیاست کهنه ای است که در این بازار اعمال شود و قیمت ها را بالا می برد که این حق الناس است.
او افزود: قیمت گذاری دستوری خودرو آرامش مردم و بازار را به هم زده است.
حمزه پور بیان کرد: قطعه سازان طبیعتا از قیمت گذاری استقبال می کنند و این طرح آزادسازی قیمت خودور تامین کننده منافع خودروسازان است نه مصرف کننده . این طرح ناقص و مبهم است.
او تاکید کرد: با واردات نباید مخالفت شود. باید واردات هوشمند انجام شود اما باید با کنترل هوشمندانه واردات و صادرات کنترل رفتار خودروسازان را داشته باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: به دنبال ایجاد نظام حرفه ای مدیریت هستیم و افراد باید شایستگی و قابلیت هایی برا مدیریت داشته باشند.
در ادامه برنامه الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت خودروسازی در ایران از ریل طبیعی خود خارج شده است. این صنعت اکنون حالتی مافیایی پیدا کرده است و دست های پنهانی آن را می چرخاند که این صنعت را فقط در اختیار دو خودروساز قرار داده اند و اجازه ورود خودروساز جدید داخلی و خارجی به بازار را نمی دهد
او با بیان اینکه صنعت خودرو ساختار، مدیریت و بازار درستی ندارد افزود: دو خودروساز بزرگ کشور تمام صنایع خودرویی را به انحصار خود درآورده و به خودروساز خارجی و حتی سازمانهایی که در این حوزه تخصص دارند اجازه همکاری نمیدهد. وزارت دفاع و سپاه فناوریهای پیشرفتهای برای ارتقای سطح کیفیت خودروهای داخلی دارند، ولی به آنها اجازه حضور در صنعت خودروسازی داده نمیشود.
این نماینده مجلش شورای اسلامی گفت: باید راه واردات باز شود. نیاز مردم باید با کمترین هزینه و بهترین کیفیت تامین شود. خودروسازان باید برنامه های بلند مدت برای تولید خودروهای با اانرژی پاک داشته باشند.
او ادامه داد: مجلس تا حدودی دستش در این حوزه باز است. وقتی راه واردات را بسته ایم، خودروسازان از این فرصت سوءاستفاده می کنند. این یک بحث اجرایی است که دولت باید آن را مدیریت و اجرا کند و به مجلس مربوط نمی شود.
انتهای پیام/
ایران کارگران فیش حقوقی و ضامن ندارن کارمندن توانن مالی ندارن کمکمون کنید التماس میکنیم بفریادمون برسید مسولان کشوری
خودروساز که کشاورز نیست با چند واسته بفروشه خود خودروسازها بنگاه ها و نمایندگی هایی برای دلالی دارند
ترفند خودرو قرعه کشی و پیش فروش برای ایجاد انگیزه خرید درجامعه و بالا برد قیمت خودرو بی کیفیت کلاهبرداری است.
ولی نتیجه اش را یک نگاه بکنید .
مثلا قیمت پژو 206 از 60 میلیون تومن رسیده به 260 میلیون تومن.
ایا خجالت نمیکشید؟
ماشین هم مثل گوشی به ارزوها پیوست
بعد تو کل دنیا و بر اساس علم اقتصاد هر چی تولید بیشتر بشه باید قیمت ارزون تر بشه اخه اینا با این فرمولشون علم اقتصاد رو هم به فنا دادن حالا مردم هیچی
به نظر من مشکل عدم تناسب میان خودرو و خریدار است ،
ما یک همسایه داریم ، حمال ، بی سواد ، بی نماز ، متجاوز به عنف ،
سه خودردی شاسی بلند دارد ،
من نمی دانم چرا باید طرح رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان
وجود داشته باشد، اما متناسب سازی شهر و شهر نشین و خر و بیابان وجود نداشته باشد ؟
خواهشا قانون جدید ندهید
هر وقت فرمول و قانون جدید میاد اوضاع بدتر میشه.
هدف از هر طرحی در این حوزه فقط و فقط و فقط سود بیشتر برای خودروسازها(بخوانید گاری ساز ها) است.
و این وسط هم تا حالا نشده که یک ارگانی ورود کنه و حق مصرف کننده رو از این اینا بگیره
در واقع خودروسازها هر کاری دلشون خواسته کردن و میکنن و زور هیچکس هم بشون نمیرسه علی الظاهر
مسئولین کاش ببینن و بشنون که این نظام روی دوش مردم قشر ضعیف و متوسط ساخته شده والان همین مردم دارن له میشن…شما رو به هر چی اعتقاد دارید قسم یکاری بکنین…
تازه بازار خودرو داشت میامد پایین ک بازم اینا نذاشتن
واقعا این سازمان بازرسی کجاس ک از حق مردم دفاع کنه
این شورای رقابت بلای جان ملت شده آخه لامسب پراید و پژو با چی رقابت کنند ما حتی یه ماشین داخلی نداریم چی با چی رقابت کنه ما فقط داریم مونتاژ میکنیم واقعا رقابت چی ای شورای رقابت که دارید با اجازه دادن به خودروسازان که هر سه ماه میتونند افزایش قیمت داشته باشند یعنی ظلم به مردم ظلم به بیچاره ها و دست و پاه شکسته ها طرف سه صبر میکنه تا پولی دستش بیاد میره بازار باید ۱۰ تومن دیگه جور کنه پولش کم میاد این کار یعنی با رقابتتان که فقط اسم رقابت را دارید در عمل هیچی نیستید و جیب مردم را خالی میکنید با هزار ترفند و حیله و گذاشتن انواع اسم
قبلا یه فرمول گذاشته بودن که قیمت رو ببرن بالا نزذیک قیمت بازار بعدش کم کم قیمت بیاد پایین و حالا این فرمول جدید!!!
مردم میفهمند.....
شما که خبرنگارید اینارو بررسی کنید نتایجش جالبه میتونه سرنخ بده...