استعدادیابی، جذب، آموزش و به ‌کارگیری نوجوانان، مهمترین تفاوت جنس فعالیت‌های مجموعه تربیتی، فرهنگی علوی شیراز با سایر مجموعه‌های فرهنگی فعال در سطح استان فارس و کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  پس از هفته‌ها معرفی کانون‌های فرهنگی و گروه‌های جهادی، اطلاعات زیادی از گروه‌های مختلف برای‌مان ارسال می‌شود که هر کدام قصه و حکایتی جالب و جذاب دارند.

 مجموعه‌ای که به غیر از برخی مربیان همه اعضایش نوجوانان هسند و در یک فضای تربیتی ویژه و با برنامه‌هایی خاص، نیروهای تمدن‌ساز و تراز انقلاب اسلامی را پرورش می‌دهد.

آشنایی با این مجموعه در یک جلسه کاری اتفاق افتاد، حضور یک نوجوان در میان مهمانانی که همه جا افتاده بودند با صحبت و خوش‌فکری او توجه مرا به خود  جلب کرد و بعد از جلسه جویای مکان و محل فعالیتش شدم.

 یک نوجوان ۱۸ ساله آرام، با تجربه و پر از اطلاعات مقابلم بود، خودش را یکی از اعضای کادر اجرایی مجموعه تربیتی، فرهنگی علوی معرفی کرد.

در آن فضای کاری ارتباط ما برقرار شد و همکاری خوبی شکل گرفت و امروز حکایت شکل‌گیری و آغاز به فعالیت مجموعه تربیتی، فرهنگی علوی شیراز را از زبان علی خون‌جهان، عضو فعال این مجموعه روایت می‌کنیم.

پیشنهاد راه‌اندازی مجموعه از طرف حجت الاسلام والمسلمین فرهاد ساسانی بود ایده‌ای که از دغدغه او نسبت به تربیت  نسل آینده و فرهنگ‌سازی در راه ظهور امام زمان (عج) برخاست و منجر به راه‌اندازی مجموعه علوی شد.

مسجد شکرالله خان نوری، پشت ارگ کریمخانی که مرکز و محور فعالیت‌ها است با برنامه‌ریزی و هماهنگی اولیه در سال ۹۲ فراخوان  جذب اولین گروه هدف را انجام داد.

اردوی فصل آشنایی اولین قدم برای جذب دانش آموزان است که پس از هماهنگی با اداره کل آموزش و پرورش و نواحی، دانش آموزان مدارس مختلف به اردویی دعوت می‌شوند و با عنوان فصل آشنایی در این اردو ظرفیت‌های مختلف و استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی شده و با توجه به ظرفیت و شخصیت، شرایط علمی و خانوادگی، دانش‌آموزان برای حضور در مجموعه انتخاب می‌شوند.

تا کنون دانش‌آموزان از تمام مدارس شیراز در مجموعه حضور دارند اما از برخی مدارس، به طور خاص افراد جذب و دعوت می‌شوند.

در اولین دوره عضو‌گیری ۲۰۰ نفر جذب مجموعه شد و گلچین این افراد آینده سازان یک را تشکیل داد، مرحله دوم جذب در سال ۹۴ اتفاق افتاد و ۱۵۰ نفر در مرحله ابتدایی جذب و ۵۰نفر از آنان که در مصاحبه پذیرش شدند و از شرایط هوشی،  فکری، شخصیتی و خانوادگی ویژه‌ای برخوردار بودند آینده‌سازان دو را تشکیل دادند.

پس از گزینش دانش آموزان، خانواده‌ها به همایش آشنایی با والدین دعوت که با فعالیت‌های مجموعه و برنامه‌ها آشنا می‌شوند و   جلسات ماهیانه آموزش والدین نیز در طول سال برقرار است.

برنامه‌ها متنوع است و برای تمام استعدادها تازگی دارد و خسته‌کننده نیست زیرا این برنامه‌ها در قالب کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، به گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموزان از جنبه های مختلف تقویت می شوند و شخصیتی چند بعدی و مستقل پیدا می‌کنند.

 فعالیت‌های مجموعه تربیتی، فرهنگی علوی با پیگیری دو گروه آموزشی و اجرایی دنبال می‌شود و مدیریت برنامه‌ها با حجت‌الاسلام ساسانی  و حجت‌الاسلام‌و المسلمین محمد ضیایی معاون مجموعه است.

برنامه‌ها شامل دوره آموزشی مبانی تربیت فصل تحول، دوره دقت‌افزایی با ساخت پل نی، درسنامه و کارگاه مطالعه و اندیشه، درسنامه تفکر افزایی گیاهان، تحلیل و تفکر سیستم شبیه‌سازی آبرسانی گیاهان، افزایش تفکر با روزنامه حجمی گیاهان و میوه‌ها است.

علاوه بر این جلسات نقد فیلم، یک روز در برنامه مجموعه با تجربه کارهای مختلف، کارگاه چرم‌دوزی کارگاه معرق، برگزاری مسابقات چند مرحله‌ای علمی و ورزشی و برنامه ثابت کوهنوردی نیز در مجموعه انجام می‌شود.

 برگزاری مراسم و مجالس ذکر اهل بیت(ع)، برنامه ثابت و مداوم اطعام نیازمندان و فقرا، اردوی شخصیت بخشی شبه‌نظامی کارگاه آموزشی فن بیان و سخنوری، آموزش عملی سخنرانی در جمع هم از برنامه‌های در دست انجام مجموعه تربیتی، فرهنگی علوی است.

پخش و نقد و تحلیل نماهنگ‌ها و فیلم‌های جشنواره عمار نیز در مجموعه انجام می‌شود که برخی از اعضای مجموعه از فعالان اکران مردمی جشنواره عمار نیز بوده و در حال برنامه‌ریزی برای انجام اکران‌های آنلاین و مجازی هستند.

کرونا و محدودیت حضور افراد سبک کار را تغییر داده  که در حال حاضر همه برنامه‌های مجموعه به صورت مجازی انجام می‌شود و مهمترین برنامه این روزها، برنامه آشنایی با سردار و شناخت مکتب و خط فکری او است.

در حال حاضر بخش روابط  عمومی و رسانه به صورت تخصصی و مدرسه مجموعه نیز راه اندازی و آماده انجام خدمات است.

مجموعه تربیتی، فرهنگی علوی، هم اکنون ۲۰۰ عضو فعال دارد که این اعضاء که همه نوجوان هستند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ۵ تا۸ ساله با توجه به توانمندی‌هایشان در مجموعه به‌کار گرفته می‌شوند.

همراهی و توجه بیشتر هیئت امنا و مشارکت در انجام برنامه‌های فرهنگی، مهمترین مطالبه این مجموعه است، مجموعه‌ای که با حضور نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال انجام فعالیت‌های به‌ روز و خلاقانه، یکی از موثر ترین مجموعه‌های تربیتی در سطح شهر شیراز به شمار می‌رود و سهم بسیار مهمی در جامعه سازی و تمدن سازی دارد که انتظار می‌رود همه سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی علاوه بر مشارکت و همراهی از ظرفیت خوب این مجموعه نیز استفاده کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار