خامسی گفت: سد کانی سیب در آذربایجان غربی ۱۱ دی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در قالب هفته سی و چهارم پویش «الف_ ب _ایران» افتتاح می‌شود.

سد کانی سیب؛ مهم‌ترین پروژه‌ احیای دریاچه ارومیهقاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افتتاح و بهره برداری از سد کانی سیب گفت: طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه که در محدوده جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان پیرانشهر و نقده واقع شده است به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه جهت مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون مترمکعب و انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه است.

او ادامه داد: حجم این مخزن از سد و تراز نرمال برابر ۲۲۰ میلیون متر مکعب است.

خامسی در ادامه در خصوص هدف از اجرای این طرح گفت: استفاده از ۱۱۲/۶ میلیون مترمکعب از حقابه ایران از دریاچه ارس بدون توجه به شرایط جوی از نظر خشکسالی و‌ تر سالی، امکان ذخیره و تنظیم آب از طریق سد کرم آباد و توسعه اراضی پایین دست، استفاده از ویژگی‌های همجواری با مرز‌های کشور‌های آسیای میانه و اروپا نظی امکان صادرات و استفاده از بازار‌های جهانی است.


بیشتر بخوانید


به گفته معاون وزیر نیر در امور آب و آبفا، همچنین امکان توسعه و احیاء حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ناخالصی از اراضی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی وضعیت اقتصادی در منطقه و امکان ایجاد فضای گردشگری در محدوده سد و رونق اکوتوریسم را یکی دیگر از ویژگی‌های این سد برشمرد.

خامسی بیان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد انگیزه مضاعف جهت بهره برداران کشاورزی موجود در منطقه برای ماندگاری در این مناطق و رشد تولیدات کشاورزی، امکان ایجاد بیش از ۵۰۰۰ نفر در اشتغال جدید در اراضی منابع ملی ایجاد می‌شود.

او افزود: همچنین با اجرای طرح سد کانی به تبع آن ایجاد منابع درآمدی برای ۲۵ هزار نفر جمعیت براساس بعد خانوار  فراهم می‌شود و رشد تولیدات کشاورزی در اراضی منابع ملی تحت کشت درآمده  نیز براساس گزارشات تهیه شده توسط مشاور طرح بسیار چشمگیر است.

گفتنی است، سدکانی سیب صبح فردا ( پنج‌شنبه ۱۱ دی ماه) با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.

سد کانی سیب؛ مهم‌ترین پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه است

سد کانی سیب؛ مهم‌ترین پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه است

سد کانی سیب؛ مهم‌ترین پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه است

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، سد سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار