رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت: عملیات مرمت و بازسازی سرای تاریخی زهدی در این شهرستان با تخصیص حدود ۳ میلیارد ریال آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت: با پیگیری این اداره از محل اعتبارات ملی، مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای مرمت و بازسازی سرای تاریخی زهدی واقع در بازار سرپوش نیشابور، اختصاص یافته است.

او افزود: این بنای تاریخی در مالکیت بخش خصوصی است و درگذشته به عنوان سرا و بازارچه تجاری مورد استفاده بوده است، ولی در دهه‌های اخیر به دلیل تفکیک و قطعه بندی و انتقال مالکیت به اشخاص متعدد و عدم نگهداری، آسیب‌های جدی به این اثر تاریخی وارد شده و متأسفانه بخش غربی آن به طور کامل تخریب شده است.

بیشتر بخوانید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور ادامه داد: از این اثر تاریخی فقط قسمتی از دالان ورودی در ضلع شرقی و حجره‌های پیرامون دالان باقی مانده اند که این قسمت‌ها نیز درگذر زمان به دلیل عدم نگهداری از طرف مالکان، دچار آسیب جدی شده اند.

اعتمادی بیان کرد: متأسفانه، مالکان این اثر تاریخی، کوچک‌ترین اهتمامی نسبت به مرمت و نگهداری این بنا نداشته اند و قسمت‌های باقیمانده سرای زهدی نیز به دلیل عدم نگهداری و رها شدن به حال خود، دچار تخریب و آسیب جدی شده بود.

او تصریح کرد: در اجرای این طرح مرمتی، قسمتی از حجره‌ها و زیرزمین‌های ضلع شرقی سرای زهدی آواربرداری و مجدداً بازسازی، مرمت و استحکام بخشی می‌شوند.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور  تاکید کرد: سرای زهدی با قدمت دوره قاجاریه، در سال ۸۱ با شماره ۶۷۴۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار دارد.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.