امینی گفت: بسیار خوب است که جامعه فعال در زمینه ادبیات، در داوری کتاب‌های رسیده به جشنواره شعر فجر شرکت داشته باشند.

اسماعیل امینی شاعر و دبیر دهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پانزدهمین دوره این جشنواره که امسال برگزار می شود گفت: برای داوری یک کتاب در جشنواره بین المللی شعر فجر، از شاعر سوال نمی‌کنند بلکه تمام آثار منتشر شده سال گذشته در این جشنواره داوری می‌شود. برای همین افزایش ظرفیت شعر بزرگسال در جشنواره بین المللی شعر فجر امسال، به حضور شاعران بیشتر منجر نمی‌شود بلکه تنها امکان داوری گونه‌های مختلف ادبی را به صورت تفکیک شده برای داوران فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید 



وی افزود:  سال‌های قبل پیشنهاد داده بودم که در جشنواره شعر فجر هم مانند جشنواره بین المللی فیلم فجر، به بخش‌های مختلف کتاب از جمله صفحه آرایی و طراحی جلد جایزه بدهند و این بخش‌ها هم در جشنواره داوری شوند، اما به دلیل اینکه بودجه برگزاری جشنواره  شعر فجر اندک است، این امکان در سال‌های قبل وجود نداشت و برگزار کنندگان بودجه‌ای برای داوری بخش‌های مختلف کتاب در این جشنواره نداشتند.

دبیر دهمین دوره جشنواره بین المللی شعرفجر با اشاره به داوری آثار از نگاه آکادمیک در جشنواره شعر فجر امسال بیان کرد: داورانی که سال‌های قبل آثار  را داوری می‌کردند، شاعرانی بودند که کار‌های خلاقانه‌ای انجام می‌دادند و تحصیلات دانشگاهی در زمینه زبان و ادبیات فارسی داشتند، اما به دلیل شناخته بودن چهره شاعری شان، تحصیلات دانشگاهی شان دیده نمی‌شد. از جمله آن‌ها می‌توان به عبدالجبارکاکایی، فریبا یوسفی و لیلا کردبچه اشاره کرد.

این شاعر بیان کرد: اگر بتوانیم از شخصیت‌های دانشگاهی در داوری جشنواره بین المللی شعر فجر استفاده کنیم خوب است. طبیعی است که  یک منتقد ادبی یا شخصیت دانشگاهی، براساس تجربه اش در این زمینه آثار را داوری می‌کند. یعنی نگاه سلیقه‌ای براساس پشتوانه تجربه اش دارد. به هر صورت نگاه یک منتقد ادبی به شعر با نگاه یک شخصیت دانشگاهی متفاوت است. از این رو می‌توان گفت اگر داوران جشنواره  امسال تغییر کنند، کتاب‌های دیگری برگزیده خواهند شد.

وی افزود: توافقی در زمینه مسائل ادبی و هنری وجود ندارد، به طوری که ۵۰ شخص صاحب نظر در یک حوزه ادبی، ۵۰ نظر متفاوت درباره یک اثر دارند. سال‌های قبل پیشنهاد دادم هیئت‌های متعدد داوری از منظر منتقدان ادبی، خبرنگاران حوزه ادبیات و ناشران کتاب‌های ادبی، در داوری کتاب‌های رسیده به جشنواره  مشارکت کنند. به هرحال نظر یک ناشر حوزه ادبیات با شخصیت دانشگاهی یا ناشر و خبرنگار این حوزه در زمینه شعر تفاوت دارد. از این رو بسیار خوب است که جامعه فعال در زمینه ادبیات، در داوری کتاب‌های رسیده به جشنواره بین المللی شعر فجر شرکت داشته باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار