کاظم شیردل گفت: با ادامه روال نرخ بالای واگن برای صادرات، به مرور زمان همان طور که ترانزیت را از دست داده ایم، صادرات را هم از دست می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کاظم شیردل عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: موضوع تامین واگن برای صادرات چند سالی است که از مشکلات ما به شمار میرود؛ ما در گذشته در زمینه ورود واگن‌های امدادی مشکل داشتیم و بر همین اساس، بخشی از ترانزیت را از دست دادیم.

او افزود: هم اکنون در مرز ایران و ترکمنستان دلالان و واسطه‌هایی هستند که موجب افزایش قیمت واگن‌های کرایه‌ای شده‌اند و نرخ را از ۲۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار رسانده اند؛ این در حالی است که ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی این را داریم که در کنار راه آهن قرار گیریم تا واگن را با ۲۵۰ دلار به مشهد برسانیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: دلالان قیمت واگن را در مرز از ۲۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار در مرز ترکمنستان رسانده اند و این طرف مرز در ایران، دلالان دیگری هستند که بر قیمت می‌افزایند و کرایه واگن را حتی گاه به ۱۲۰۰ دلار میرسانند. این افزایش نرخ‌ها ناشی از مدیریت نامطلوب است و ما حتی اسامی دلالان را به استانداری اعلام کردیم.

بیشتر بخوانید


شیردل بیان کرد: ۹۷ درصد شرکت‌هایی که واگن را وارد می‌کنند، این واگن‌ها را واگذار می‌کنند و ما مجبوریم با نرخ بالایی واگن را در اختیار بگیریم، زیرا به کشور مقابل برای صادرات کالا تعهد داریم.

او تصریح کرد: با این روال، به مرور زمان همان طور که ترانزیت را از دست دادیم، صادرات را هم از دست میدهیم. با این افزایش قیمت تمام شده صادرات دیگر نمی‌توانیم با کشورهایی، چون ترکیه و چین و امارات رقابت کنیم. مشکل ما مشکلی ملی است و بخشنامه‌ها از مرکز صادر می شود و راه آهن براساس آن عمل می کند. تقاضای ما این است که حمایت لازم صورت گیرد و یک شرکت را برای ورود واگن و کاهش قیمت تمام شده واگن معرفی کنیم تا این وضعیت بهبود یابد. هم اکنون حدود ۱۵۰ شرکت واگن‌ها را وارد می کنند و با دپوی واگن هم مواجه شده ایم؛ با این وجود، قیمت‌ها بالا رفته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از علل گرانی واگن توقف و خواب واگن‌هاست؛ در حالی که اگر صادرکننده بداند چه روزی واگن به او تعلق می گیرد، بر همان اساس برنامه ریزی می کند تا از خواب واگن و افزایش کرایه‌ها جلوگیری نماید.

شیردل اظهار کرد: یک شرکت قرار است مشخص باشد تا ازسوی دولت حمایت شود. برای راه آهن هم بهتر است که به جای اینکه با ۱۵۰ شرکت مراوده داشته باشد، تنها با یک شرکت در این زمینه ارتباط داشته باشد. اگر راه آهن ایران کمک کند تا با راه آهن ترکمنستان ارتباط بگیریم و میزان واگن مورد نیاز ماهانه استان را اعلام کنیم، تا به همان میزان واگن به نرخ ۲۰۰ دلار ترکمنستان دریافت شود، از هزینه‌های سربار و اضافی ناشی از فعالیت دلالان و خواب واگن‌ها جلوگیری می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.