رشد ۸۰ درصدی قیمت خانه در مشهد!/ رکود تورمی بی سابقه در بازار مسکن

بازار مسکن به عنوان یکی از بازار‌های مولد مالی همواره تحرکات خود را با نیم نگاهی به بازار‌های موازی مالی مانند بازار سکه و ارز همسو می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بازار مسکن به عنوان یکی از بازار‌های مولد مالی همیشه تحرکات خود را با نیم نگاهی به بازار‌های موازی مالی مانند بازار سکه و ارز همسو‌ می‌کند. به عبارت دیگر همیشه تعادلی میان این سه بازار مولد به علاوه بازار بورس وجود دارد.
 
در چند ماه گذشته نوسانات شدید افزایشی در بازار مسکن به دلیل افزایش در قیمت طلا و ارز به وجود آمد که قیمت مسکن رابه رقمی تکرار ناشدنی رساند.

آخرین آمار‌ها از افزایش ماهانه ۱۰ درصدی قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال خبر می‌دهد. پس قیمت یک خانه از ابتدای سال تا امروز رشد بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کرده که رقمی تکان دهنده محسوب می‌شود، هرچند از اواخر آبان با تحولات سیاسی و برخی چراغ سبز‌ها و افزایش درآمد‌های نفتی با کاهش حدود بیست درصدی قیمت ارز، بازار مسکن نیز بدون کاهش ثابت و بدون مشتری ماند.
 
موج تقاضا در راه بازار مسکن!

محمد علیزاده کارشناس بازار مسکن در واکنش به وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آخر سال می‌گوید: از ابتدای آذرماه امسال دولت تصمیم گرفت به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بازار و ادارات را بیش ار دو هفته تعطیل کند.

در همین ایام عوامل دیگر مانند سردی هوا نیز به این سکون دامن بیشتری زده است و شرایط به سمتی پیش رفته است که ما حدود یک ماه رکود مطلق در بازار ملک را تجربه کردیم.
 
بازار مسکن برخواهد گشت

علیرضا قرایی رئیس هیئت مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد هم در پاسخ به این سوال که ماه‌های پایانی سال وضعیت مسکن به چه سمت و سویی خواهد رفت، می گوید: مهم ترین عامل کاهش معاملات را باید کاهش ساخت وساز دانست که این هم در وهله اول به دلیل کاهش محسوس صدورپروانه ساخت است. این را در کنار افزایش بیش از دو برابری قیمت تمام شده ساخت یک واحد مسکونی اضافه کنید.

او می افزاید: بخش زیادی از بازار مسکن متاثر از وضعیت بازار‌های مالی موازی و نیز شایعات و بازار روانی ناشی ازافزایش تورم است که بسیاری فروشندگان را به سمت اعلام قیمت‌های غیر واقعی و بالا سوق می‌دهد و در نهایت به افزایش قیمت مسکن و نبود مشتری ختم می‌شود.
رئیس هیئت مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد ادامه می دهد: همه ساله پاییز ماه‌های استراحت بازار مسکن بوده که امسال نیز بحث شیوع کرونا و این رکود راچندین برابر کرده است. هرچند عدم توانایی مالی جامعه برای ارتقاء سطح مسکن نیز دلیل دیگر است. هر چند بازار در ادامه تا انتهای سال این گونه نخواهد ماند و مردم از اواخر دی ماه به بازار مسکن برخواهند گشت.


واگذاری مسکن مهر به کاهش قیمت مسکن  ختم می شود

 
سیدمحمود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه کاهش قیمت مسکن را از دو جهت می‌توان ارزیابی کرد گفت: در درجه اول اگر سیاست‌های ساخت مسکن از سوی دولت و مجلس سمت و سوی درستی داشته باشد، به طور قطع مسکن می‌تواند در سال آینده ثبات و کاهش قیمت را تجربه کند، در این رابطه باید برنامه جامع ساماندهی تولید و توزیع مسکن اجرایی شود.

از سوی دیگر اگر واحد‌های باقیمانده مسکن مهر تکمیل شود و طرح اقدام ملی مسکن نیز به درستی پیش برود، می‌توان برای سال آینده امیدوار بود که مسکن سروسامانی بگیرد.
 
بازار مسکن بلاتکلیف است

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش نامحسوس قیمت مسکن در هفته‌های اخیر به دلیل سکون بازار می گوید: ادامه این روند کاهش را به وضعیت بازار‌های موازی نسبت می‌دهد.

او می افزاید: به طور کلی آینده بازار مسکن از چهار مولفه طلا، ارز، بورس و حامل‌های انرژی تاثیر‌می‌پذیرد و تغییر در آن‌ها می‌تواند بر روی قیمت مسکن تاثیربگذارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه می دهد: تعداد فروشندگان مسکن این روز‌ها بسیار از خریداران بیشتر است. بسیاری ازافرادی که برای سرمایه گذاری وارد این حوزه شده اند از ترس کاهش بیشتر به دنبال فروش سریع ملک هستند، اما در بازارخریداری نیست.

خسروی با این عنوان که احتمالا وارد دوران رکود شده ایم بیان می کند: بازار در حالت چشم انتظاری و بلا تکلیفی قررادارد و همه منتظر اتفاقات سیاسی پیش رو در مورد انتخابات ریاست جمهوری بهار ۱۴۰۰ هستند تا سمت و سوی بازار رقم بخورد.
 
منبع: تسنیم
انتهای پیام// م.ب
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار