یک کارشناس پتروشیمی بیان کرد:باید در کنار فروش نفت به گسترش صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن توجه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بودجه پر سر و صدای نفتی سال آینده همچنان در حال بررسی در مجلس است و از طرفی مسئولان نفتی کشور نیز طی هفته‌های اخیر با انجام دیدار‌های بین المللی، به جای تلاش بیشتر برای توسعه صنایع پایین دستی در صنعت با ارزشی مثل پتروشیمی، صرفا به تلاش برای افزایش فروش نفت خام می‌پردازند.

در همین رابطه، عبدالرسول دشتی، کارشناس فعال حوزه پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر سیر توسعه پتروشیمی به سمت تکمیل صنایع پایین دست و تکمیلی برود، بسیار مثبت است؛ چرا که امکان ایجاد آن‌ها در شرایط تحریمی وجود دارد، ضمن این که راه اندازی آن‌ها راحت‌تر است؛ ولی صنایع بزرگ هزینه زیادی می‌برند و ایجاد آن‌ها در شرایط کنونی، امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: این‌ موارد هیچ کدام معارض یکدیگر نیستند؛ به عنوان مثال کشوری مانند عربستان یا کشور‌های عربی دیگر خاورمیانه، در عین حال که سعی می‌کنند صادرات نفت را افزایش دهند، توسعه پتروشیمی را نیز در نظر دارند. این دو مسئله منافاتی با هم ندارند که ما بخواهیم بگوییم به طور کلی پتروشیمی را توسعه بدهیم و دیگر نفتی صادر نکنیم.

دشتی افزود: ما بازاری به نام بازار جهانی نفت که باید سهممان را در آن نگه داریم و فروش داشته باشیم؛ پتروشیمی نیز باید در کنار آن باشد و توسعه پیدا کند. عربستان در کنار این که تاسیسات آرامکو را برای صادرات نفت دارد، صاحب بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی نیز هست.

وی با اشاره به این که زیرساخت‌ها در بخش‌های پایین دستی کافی نیست، ادامه داد:ما بتوانیم ظرفیت پتروشیمی را بالا ببریم،ولی این که بخواهیم در شرایط فعلی به طور کلی صادرات نفت یا کسب سهم بیشتر از بازار را یک ایراد تلقی کنیم، اشتباه است و باید هر دو مورد را به موازات هم پیش ببریم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس حوزه پتروشیمی بیان کرد: اکنون در حوزه پتروشیمی، نیاز است که به سمت صنایع تکمیلی برویم؛ اصطلاحا به این کار ایجاد صنایع پایین دستی می‌گویند؛ چون احداث یک واحد پتروشیمی در کمترین حالت مورد نظر، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو هزینه دارد و حدود ۴ سال زمان می‌برد، اما ایجاد صنایع کوچکتر، هزینه کمتری نیاز دارد، زمان کوتاهتری می‌برد و مواد اولیه آن‌ها نیز از همین واحد‌های پتروشیمی فعال قابل تامین است.

وی تصریح کرد: می‌توان در هر منطقه بومی، در کنار هر واحد پتروشیمی فعال، این واحد‌های کوچک را احداث کرد؛ یعنی می‌توانند از همان پتروشیمی‌ها مواد اولیه دریافت کنند و باعث ایجاد اشتغال بومی در آن منطقه شوند.

با نیم نگاهی به آمار‌های مربوط به تولید محصولات پتروشیمی متوجه می‌شویم که اغلب کشور‌هایی که در زمینه تولید مواد پتروشیمی پیشرو هستند، با وجود آن که از منابع مربوط به مواد اولیه این صنعت که بخش اعظم آن را نفت خام تشکیل می‌دهد، فاصله زیادی دارند، توانسته اند با توسعه صنایع پایین دستی این صنعت به شکل شرکت‌های کوچک و متوسط یا پارک‌های صنعتی مرتبط و همچنین سرمایه گذاری برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه، به جای خام فروشی نفت، به تکمیل زنجیره ارزش افزوده آن بپردازند.

به نظر می‌رسد کشور‌های در حال توسعه‌ای مثل کشور ما، در شرایطی که کشور‌های توسعه یافته به دلیل تلاش برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی و ایجاد آلایندگی، در تلاش هستند که صنایع بالادستی پتروشیمی را به کشور‌های در حال توسعه منتقل کنند، بهتر باشد به توسعه صنایع پایین دستی این صنعت توجه بیشتری داشته باشند؛ زیرا همانطور که گفته شد، صنایع بالادستی این صنعت با مصرف بالای انرژی و آلودگی فراوان همراه هستند، ولی می‌توان به احداث صنایع کوچک تر، ضمن جلوگیری از ایجاد این موارد، سبب اشتغالزایی و کسب سود بیشتر برای کشور شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار