بیش از ۱۹ هزار تبعه خارجی در استان یزد تحصیل می کنند

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد گفت: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار دانش آموز و دانشجوی خارجی در استان تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سعید پرویزی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد در دیدار دست اندرکاران سوادآموزی استان با نماینده ولی فقیه در استان یزد به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، بیشترین مهاجران استان یزد را اتباع افغانستانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، در آموزش و پرورش ۱۹ هزار دانش آموز تبعه خارجی و در سوادآموزی نیز ۱۱ هزار فرد بی‌سواد بزرگسال زیرپوشش قرار گرفته اند.

او افزود: در سطوح عالی نیز ۶۲۰ دانشجوی تبعه خارجی در دانشگاه‌های استان مشغول تحصیل هستند.

پرویزی ادامه داد: مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران از سال‌های ۵۷ و ۵۸ آغاز شد. گرچه مقدمات بازگشت آن‌ها به کشورشان فراهم شد، اما ماندگاری آنان به دلیل ناامنی‌های افغانستان ادامه دارد.

او با اشاره به فعالیت این مهاجران در حوزه‌های ساختمانی و طرح‌های عمرانی در دوران سازندگی و بعد از آن، تصریح کرد: با ماندگار شدن مهاجران، مسئولان به تدریج به فکر ساماندهی آن‌ها افتادند و بعد از چهار دهه از حضورشان در ایران و استان یزد، بحث سوادآموزی آنان نیز مطرح شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد گفت:  ۱۱ باب مدرسه در استان یزد با جذب اعتبارات بین المللی ساخته شده است و در تلاش برای دریافت مجوز دو مدرسه دیگر در سال آینده میلادی برای استان هستیم.

پرویزی، سوادآموزی اتباع خارجه را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: ترغیب به سوادآموزی و جذب افراد بی‌سواد تبعه خارجی به کلاس‌های سوادآموزی با توجه به پیشینه اعتقادی و دیدگاه‌ها و تعصبات برخی از آن‌ها دشوارتر است. با این وجود، استان یزد در این زمینه نیز در سطح کشور سرآمد بوده و این امر را مرهون تلاش مربیان هستیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.