معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی ما تأمین واکسن از منبع مطمئن تا قبل از نوروز برای شکستن انتقال ویروس و واکسینه شدن گروه‌های پرخطر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته است، تصریح کرد: هدف اصلی ما تأمین واکسن از منبع مطمئن تا قبل از نوروز برای شکستن انتقال ویروس و واکسینه شدن گروه‌های پرخطر است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هر زمان که مردم همراهی کردند زنجیره انتقال بیماری کرونا شکسته شده است، در اواخر خردادماه به دلیل مراعات مردم به بهترین نقطه رسیده بودیم، اما غفلت کردیم و بعد از دو هفته درگیر پیک شدید شدیم، نگران شب یلدا بودیم، اما خوشبختانه با همکاری مردم توانستیم از آن با موفقیت عبور کنیم.

جان بابایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مراجعات به مراکز درمانی یک سوم کاهش پیدا کرده و امیدواریم تعداد فوتی‌ها به زودی به زیر ۱۰۰ نفر برسد، بیان کرد: همه این‌ها دستاورد همکاری مردم است، ما در حال حاضر به دلیل اعمال محدودیت‌ها بسیار شرمنده مردم هستیم، چون بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل و صدماتی به خانواده‌ها وارد شده است، اما چاره‌ای نداشتیم، اکنون کشور‌های اروپایی با همه تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌ها با کمبود تخت مواجه شدند و این نشان می‌دهد آن چیزی که می‌تواند توازن را برهم بزند، رعایت نکردن دستورالعمل‌هاست.

وی با اشاره به اینکه بعضی از کشور‌ها آمار درستی نمی‌دهند و نمی‌توان وضعیت آن کشور‌ها را به درستی بررسی کرد، اظهار کرد: ایران آمار‌ها را به دقت و درستی اعلام می‌کند. باید توجه داشت که در واقع مهمترین عامل مرگ‌ومیر بار بیماری کروناست، زمانی که بار بیماری زیاد بود روزی حدود چهار هزار بستری داشتیم و در پیک آخر تا ۲۳ هزار بستری داشتیم و در آن شرایط خوب انتظار ۴۰۰ فوتی را هم داشتیم، ولی امروز که بستری به زیر هفت هزار رسیده ایم و امیدواریم که تعداد فوتی‌ها هم به حداقل برسد و روند رو به کاهش ادامه داشته باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: اگر بار بیماری را کم کنیم، تعداد فوتی‌ها هم کم خواهد شد، باید توجه داشت که مراقبت و حافظت از افراد آسیب دیده عوارض کرونا بوده و در طول این مدت دو سوم مرگ‌ومیر در افراد بالای ۶۰ سال بوده است، پس نگهداری و مراقبت از این افراد خود به خود تعداد مرگ‌ومیر را پائین خواهد آورد. پس بدون اینکه کسب‌وکار‌ها را مختل کنیم با پرهیز از تجمع و رفت‌وآمد‌های بی‌مورد می‌توان بیماری را کنترل کرد، ادارات و سازمان‌های دولتی باید بیشترین مراقبت را داشته باشند و از برگزاری جلسات بی‌مورد و تجمعات و نشست‌های بی‌دلیل پرهیز کنند.

وی ادامه داد:، چون همین افراد وقتی وارد منزل می‌شوند می‌توانند پدر‌ها و مادر‌ها و افراد پرخطر را نیز آلوده کنند و در این صورت هر کاری کنیم باز هم درصدی از افراد فوت می‌کنند، افراد سالمند وقتی مبتلا شوند هر چقدر هم مراقبت کنیم نمی‌توانیم جلوی اثرات ویروس را در آن‌ها بگیریم و ذات این بیماری همین است.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که «برای خرید واکسن منتظر چه چیز هستیم» یادآوری کرد: تامین واکسن از همه مسیر‌ها در حال پیگیری است، در داخل هم از اول دنبال ساخت واکسن بودیم و امروز منتظر خروجی آن هستیم، از یک طرف منتظر تامین واکسن از سبد کوواکس هم هستیم، موضوع واکسن از طریق خود جناب رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت مستقیم پیگیری می‌شود، در وزارتخانه هم ۵۰ درصد وقت‌مان درگیر خرید واکسن است و مردم نگران خرید و توزیع واکسن نباشند، در حال حاضر همه کشور‌ها در نوبت هستند.

جان‌بابایی ادامه داد: ما از هر منبعی نمی‌خواهیم واکسن خرید کنیم، چون بحث مسائل اقتصادی و سیاسی هم مطرح است، ولی روی همه واکسن‌هایی که مطمئن هستیم کار می‌کنیم و روی تولید داخل خودمان هم حساب کرده ایم، دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی این کار گذاشته اند، اما یادمان باشد که واکسن ویروس را در جامعه صفر نمی‌کند بلکه اثرات آن را خفیف می‌کند و باز هم مهمترین کار همان رعایت دستورالعمل‌هاست.

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم بسیاری از رفتار‌های غلط گذاشته را دوباره تکرار کنیم، ما باید سبک جدیدی از زندگی را داشته باشیم، مثلا شاید در سازمانی کل مدیران از سراسر کشور را برای جالسات جمع می‌کردند و چهار ساعت برایشان صحبت می‌کردند، اما امروز با تکنولوژی‌های جدید لزومی به این کار نیست.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۹۸ درصد جلسات در وزارت بهداشت مجازی برگزار می‌شود، اظهار کرد: کرونا درس‌آموخته‌های بسیاری برای ما داشت که باید از این تجربیات استفاده کنیم، دنیا از خدمات آی تی استفاده می‌کرد ما هم آموختیم استفاده کنیم، همچنین سطح سواد سلامت مردم بسیار بالاتر رفته به همین دلیل ما امسال خیلی آنفولانزا نداشتیم و کلی از مراجعات آلرژیک ما کم شد.

وی بیان کرد: پرهیز از حضور در مهمانی‌ها و رعایت فاصله‌گذاری مناسب را در آینده حتی بعد از کرونا باید ادامه دهیم، به نظر من مهمترین مشکل ما در ادارات و سازمان‌هاست، جلسات طولانی و مراسم‌های افتتاح باید الکترونیکی شوند، این دستاورد‌ها ما را در برابر همه عفونت‌ها مصون نگه می‌دارد.

جان بابایی با تأکید بر اینکه تمام تلاش این است که به امید خدا به زودی و تا پایان سال با واکسینه شدن مردم زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال افراد با ریسک بالا واکسینه شوند و هدف اصلی تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز است و در این صورت می‌توانیم در نوروز حداقل موارد بیماری را داشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از عوامل شکستن زنجیره انتقال کرونا در کنار رعایت دستورالعمل‌ها این است که افرادی علامت‌دار سریع به مراکز ۱۶ گانه مراجعه کنند و تست رایگان بدهند، چراکه ما امروز دیگر با تولیدات داخلی در ارائه کیت‌های تشخیصی مشکلی نداریم و تاکید داریم افراد با مشاهده علائم فرض را بر ابتلا به کرونا بگذارند، ایزوله شوند و تست بدهند و اگر تست آنها مثبت شد، اطرافیان فرد هم باید سریع تست بدهند، در این صورت می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار