زالی گفت: کرونا باعث ایجاد ناهمگونی زیستی و تغییرات اساسی در زندگی افراد و بروز اختلالات روانی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در مراسم نشست بررسی پیامد‌های اجتماعی ناشی از همه گیری کووید ۱۹ که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به بیماریابی فعال و محله محور در سراسر کشور اظهار کرد: بیماری کرونا یک ابعاد پنهانی در حوزه‌های مختلف دارد، این عارضه یک پدیده بیولوژیک پیچیده، جدید محسوب می‌شود.

او ادامه داد: بیماری کرونا ابعاد روانی جدیدی در دنیا ایجاد کرده است. این ویروس منجر به کوچک شدن سفره‌های مردم شده و در برخی از مشاغل اختلال ایجاد کرده  است. همین امر باعث بروز ناهمگونی زیستی و تغییرات اساسی در زندگی افراد و بروز اختلالات روانی  شده است. در این بین گروه‌های فرودست و کم برخوردار با  شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات متعددی شده اند.

زالی بیان کرد: موضوع جمعیت شناور شهر‌ها و ‌ساکنان حاشیه شهر، مشکلات اقتصادی و بیکاری‌های ایجاد شده از مسائل مهم در زمینه بیماری کرونا محسوب می‌شود.

او افزود: روزانه یک میلیون نفر وارد شهر تهران می‌شوند که بسیاری از آن‌ها از گستره بهداشتی و روانی به دور هستند. شاخص‌های اقتصادی در مناطق مختلف تهران متفاوت بوده و حاشیه شهر‌ها از امکانت بهداشتی و درمانی مناسبی برخوردار نیستند.

زالی بیان کرد: کاهش هویت اجتماعی، نتیجه رشد ناهمگون شاخص‌های مختلف شهری را نشان می دهد. معتادان متجاهر یک پدیده شناخته شده اجتماعی هستند، همچنین تکدی گری، زباله گردی جزو کانون‌های پر خطر جامعه محسوب می‌شوند.

او افزود: بسیاری از بازی‌های اجتماعی کودکان در آپارتمان‌های کوچک حاصل نشده و این موضوع باعث بروز مسئله تک بعدی و دوری از اجتماع برای کودکان می‌شود.

۷۵ درصد از مولفه های سلامت روان ،موضوعات اجتماعی است

در ادامه مسجدی رییس پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد از مولفه های سلامت روان ،موضوعات اجتماعی است. توجه مردم و اعتماد بیشتر به پزشکان و رضایت از دستگاه های ذیربط از جمله موارد مثبت بیماری کروناست. حس همبستگی در زمینه های مختلف در بین مردم ایجاد شده و اتحاد افراد و انجام کارهای جهادی در کشور با شیوع بیماری کرونا تقویت شده است.

او افزود: شایعات و اخبار ساختگی در خصوص مسائل مختلف به ویژه واکسن سلامت روان مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

مسجدی افزود: مسئولیت مادران در مراقبت از فرزندان و حتی معلمان در آموزش دانش آموزان در این دوران افزایش پیدا کرده است. دوران قرنطینه سبب تنهایی دانش آموزان به دلیل ماندن در خانه شده است و آنها از انجام بازی های اجتماعی دور شده اند.

مسجدی بیان کرد: کاهش حضور مردم در مسائل مختلف مانند نماز جماعت و دیگر مسائل اجتماعی با شیوع بیماری کرونا در کشور ایجادشده است.

او گفت: حمایت از تولید داخل در زمینه تجهیزات پزشکی و محافظتی از جمله موارد مثبت شیوع بیماری کرونا در کشور است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار