مازندران باسوادترین استان کشور است

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، مازندران باسوادترین استان کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،داود تقی نیا معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران گفت: مازندران براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با رقمی معادل ۹۷.۶۳ درصد باسوادترین استان کشور محسوب می‌شود.

او افزود: این رقم در سال ۹۸ به عدد ۹۸.۸ درصد رسیده و اختلاف بالاترین شهر استان با کمترین رقم باسوادی استان عدد بسیار کمی در حدود ۲ درصد است که این نیز خود نشان دهنده توزیع تقریبا یکسان باسوادی در شهرستان‌ها و مناطق استان است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران از فاصله بسیار کم میانگین باسوادی «زنان – مردان» و «شهری- روستایی» در مازندران خبر داده و آن را نشانه توسعه یافتگی این استان دانست.

او گفت: اختلاف باسوادی زنان و مردان در مازندران ۰.۷ درصد و اختلاف باسوادی شهری و روستایی ۱.۹ درصد است که رقمی بسیار کمتر از میانگین کشوری است و باید بدان افتخار کرد که درصد باسوادی در مازندران توزیع یکسانی دارد.

تقی نیا جامعه هدف سوادآموزی را افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله ذکر کرد و افزود: براساس تعریف سازمان نهضت سوادآموزی، بی‌سواد کسی است که فاقد مدرک سوم ابتدایی باشد. از نظر یونسکو باسواد کسی است که بتواند براساس یافته‌های خود تغییری در زندگی ایجاد کند. از این رو اجرای طرح‌هایی که به مهارت‌آموزی سوادآموزان می‌انجامد بسیار اهمیت دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران میزان بی سوادان مازندران را بر اساس سرشماری سال ۹۵ رقم ۴۹ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرده و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته تا سال ۹۸، تعداد ۷ هزار و ۲۶۷ نفر به طور قطعی باسواد شده و مدرک سوم ابتدایی را دریافت کردند. در سال ۹۹ براساس فهرستی که به ما اعلام شده ۱۲ هزار نفر بی‌سواد در استان داریم که قرارداد ما برای تحت پوشش قرار دادن آن‌ها در سال جاری تعداد ۲۱۲۴ نفر است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار