رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره اماکنی که محل تجمع و حضور تعداد زیادی از افراد معتاد هستند، توضیحاتی داد.

 محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بحث فضا‌های بی دفاع شهری و یا بحث تجمع معتادان در یک نقطه و  مبادله اجناس که بعضا سرقتی هم هستند  و ممکن است که یکسری خرید و فروش‌های نا متعارفی مثل فروش مواد مخدر  انجام شود، یک موضوع چند بعدی است.

وی ادامه داد: این که صرفا با نگاه کالبدی این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد درست نیست البته کالبد نیز نقش دارد و آن هم فضا‌های بی دفاعی است که در شهر ایجاد شده اند و این بی دفاع بودن هم به این دلیل است که فراگیری آحاد جامعه در آنجا وجود ندارد و یا در شب‌ها روشنایی کافی و لازمی در آنجا نیست.

سالاری بیان کرد:موضوع بی دفاع بودن این محیط‌ها از وظایف  شهرداری و مراجع قانونی است که با حکمی که به شهرداری‌ها می‌دهند فضا‌ها را از این حالت خارج کنند و در برنامه مدیریت شهری دوره پنجم نیز این موضوع در اولویت قرار دارد. از نظر شهرسازی در هر مکانی که حضور مردم وجود داشته باشد و نظارت همگانی در آن نقطه شکل بگیرد آن محیط از حالت بی دفاعی خارج می‌شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: هر مکانی هم که کیفیت شهری خود را از دست دهد و موجب خالی شدن جمعیت شود و افراد از آنجا کوچ کنند، باعث می‌شود افراد نامتعارف و مراودات نامتعارف در آن نقطه به وجود آید. در این اتفاق بحث آسیب‌های اجتماعی مطرح است و این موضوع در کشور ما مثل خیلی از کشور‌ها یک چالش برای دولت و مردم است.

وی تصریح کرد: این موضوع ریشه در اقتصاد، فرهنگ و موضوعات اجتماعی دارد که رویکرد سلبی و ورود نیرو‌های امنیتی و پلیس آخرین کاری  است که باید انجام شود و این اصل مشکل را حل نمی‌کند و نهاد‌های مثل بهزیستی، وزارت کار، وزارت فرهنگ، شهرداری و ... مسئولیت بیشتری نسبت به این موضوع دارند . در کشور کارنامه‌ی خوبی در بحث حل معظلات اجتماعی نداشته ایم و نتوانستیم یک الگوی موفق را در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: به عنوان مثال محله هرندی سال‌های سال است که به عنوان یک پایلوت مطرح شده و نهاد‌های مختلفی در این رابطه وارد شده اند، ولی یک نقشه واحد و برنامه مشخص در رابطه با حل مشکلات وجود نداشته و ورود موازی و جزیره‌ای نهاد‌های مختلف باعث شده که این مشکلات برطرف نشود و نهاد‌های مختلف با بودجه‌های زیاد برای حل این مشکلات ورود کرده اند، اما به دلیل اینکه انسجام کافی وجود نداشته، توفیق چندانی حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حل این مساله می‌تواند در گرو تحقق مدیریت یکپارچه شهری مشروط به واگذاری اختیارات حاکمیتی و دولتی به مدیریت‌های شهری کشور که به نظرم این موضوع فعلا محقق نخواهد شد و  این موضوع را می توان به صورت غیررسمی اجرا کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار