هنر رِشته بُری بانوان هنرمند شهرستان کوثر به عنوان یکی از آثار فرهنگی - هنری ناملموس در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  شهبازی ، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری کوثر گفت: هنر رِشته بُری، رشته پلویی و آش زنان گیوی به عنوان یکی از آثار فرهنگی-هنریِ ناملموس برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور با هدف حفظ برای آیندگان و معرفی هرچه بیشتر اقدام شده است.
او افزود: ثبت ملی هنر و صنعت تولید رشته‌ پلویی و آش با مستندنگاری‌های که شده با حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

از جمله فرآورده‌های خمیری از آرد گندم که به اشکال مختلف تهیه می‌شود رشته‌ پلویی و آش است که این رشته‌های تولید شده با دستان هنرمند بانوان شهرستان کوثر و بیشتر مناطق ایران یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی غذا‌های پرکالری سنتیِ ایرانی است.

هنر تهیه رشته پلویی و آش از آرد گندم از سالیان دور تاکنون در شهر گیوی و روستا‌های آن به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده غذا‌های این منطقه است.

مناطقی همچون شهرستان کوثر که در آن محصول زراعی گندم کشت می‌شود می‌تواند محل تولید این هنر توسط بانوان باشد.

رشته در تهیه و پخت غذا‌های زیادی از جمله رشته پلو، انواع آش‌ها از جمله آش رشته، ترشی آشی (آش ترش که با میوه بِه ترش درست می‌شود) و خیلی از غذا‌های دیگر کاربرد دارد.
مخلوط آرد گندم با آب و نمک پس از عمل آوری توسط دستگاه‌های مکانیکی دستی یا برقی بصورت رشته درآمده، برش داده و خشک شده و به دو حالت خام یا برشته در پخت غذا‌ها استفاده می‌شود.

جالب اینکه رشته‌ پلویی و آش تهیه شده با دستان هنرمند زنان و بانوان شهرستان کوثر بدون هیچ گونه افزودنی یا نگهدارنده برای ماندگاری است و به همین سبب در صورت نگهداری در شرایط مناسب، قابلیت ماندگاری تا مدت‌های زیادی را دارد.

رشته‌های تولیدی در کارگاه‌های کوچک یا خانه ها، در بازار شهر‌های مختلف استان اردبیل و استان تهران و البرز به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.