رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه بارش های کشور از ابتدای سال زراعی در محدوده نرمال قرار دارد، گفت: مجموع بارش نسبت به نرمال ۱۰.۱ درصد رشد داشته است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مجموع بارش های کشور از ابتدای سال زراعی در محدوده نرمال قرار دارد، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا روز گذشته مجموع بارش کشور ۷۱.۵ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۷۷ میلی‌متر و در دوره بلندمدت ۶۵ میلی‌متر بوده که این امر رشد ۱۰.۱ درصدی بارش نسبت به نرمال را نشان می‌دهد.

وی افزود: مدل ها نشان می دهد که طی سه ماه زمستان بویژه جنوب و جنوب شرق بارش ها کمتر از نرمال و مابقی کشور در محدوده نرمال پیش بینی می شود.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش های نرمال سال آبی خشکسالی های اخیر را جبران نمی کند، بیان کرد: افزایش مصرف آب بیش از پتانسیل تولید بدان معناست که بارندگی در حد نرمال، خشکسالی سال های گذشته را جبران نمی کند، در نتیجه خشکسالی ها تداوم ‌خواهد داشت.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه امسال خبری از خشکسالی هواشناسی نیست،گفت: این در حالی است که به علت مصرف بالای آب  خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی داریم.

وی ادامه داد: برآوردهای بارش فصلی و تخمینی است و در تمامی دنیا با درصدی خطا و اشتباه روبه‌روست و به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وظیفه در پایان با اشاره به اینکه وضعیت دمای کنونی به علت بارندگی‌های اخیر کماکان نرمال است، تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهند که دما در نیمه شرقی کمتر از نرمال و در نیمه غربی بالای نرمال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار