سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در سند تحول قضایی علاوه بر بیان مسائل، راهکار‌های متناسب با آن نیز بیان شده که این مسئله نشانه از بلوغ قوه قضائیه دارد.

حجت‌اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ابلاغ سند تحول قضایی اقدام خوبی است، اظهار کرد: تلاش قوه قضاییه برای شناخت و حذف بستر‌های فسادزا به جای مقابله صرف با مفسدان در سند تحول قضایی می‌تواند در کاهش جرائم موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه در سایر کشور‌ها حجم دعاوی املاک بسیار کمتر از کشور ماست و یکی از دلایل آن مربوط به بخش اسناد می‌شود، تصریح کرد: با اقدامات قوه قضائیه در این بخش و حرکت به سوی انجام معاملات به‌صورت اسناد رسمی و ایجاد انقلاب در حوزه اسناد، کمک بزرگی به کاهش تخلفات و ارتکاب جرایم خواهد کرد.

فیروزی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به مقوله مبارزه با مفاسد در سند تحول قضایی تاکید کرد: مجازات باید به گونه‌ای باشد تا افراد را از ارتکاب جرم بازدارد همچنین مجازات باید با میزان جرم و حوزه‌ای که جرم در آن اتفاق افتاده است متناسب باشد؛ محدود کردن افراد از انجام برخی فعالیت‌ها، جرایم مالی و یا حبس باید به گونه‌ای باشد تا فرد با تصور مجازات، مرتکب جرم نشود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه در سند تحول قضایی علاوه بر بیان مسائل، راه‌کار‌های متناسب با آن نیز بیان شده است، اظهارداشت:این مسئله نشانه از بلوغ قوه قضائیه دارد.

وی بیان کرد: اینکه در کنار بیان درد، درمان آن نیز گفته شده هم نشان‌دهنده بلوغ علمی و تخصصی دستگاه قضاست و هم نشان‌دهنده استفاده از تجربیات گذشته توسط این قوه است که همه این‌ها در قالب یک سند بیان شده است و این یک گام مهم رو به جلو است.

فیروزی قابلیت اجرایی شدن سند تحول قضایی در کوتاه و بلند مدت را یکی دیگر از نقاط قوت این سند برشمرد و گفت: زمانی که یک سند منتشر می‌شود لازم است تا برای خوانندگان آن سند ممکن‌الحصول بودن آن سند مشخص باشد.

وی با بیان اینکه در سند تحول قضایی چشم‌انداز‌های کوتاه، میان بلند و طولانی مدت برای اجرای امور تعریف شده است، بیان کرد: علاوه بر اینکه مسائل در این سند به خوبی شناسایی و راهکار برای آن‌ها تعریف شده است، باید گفت راهکار‌های پیشنهادی نیز قابلیت اجرا شدن دارند و با اجرا شدن اهداف کوتاه مدت، نه تنها امید در جامعه ایجاد می‌شود بلکه دستگاه قضا نیز می‌تواند با اطمینان بیشتر نسبت به قابل تحصیل بودن نتایج این سند، گام‌های بعدی را برمی‌دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امراله مهماندوست
۰۶:۵۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
آقای رئیسی رئیس محترم قوه قضائیه با سلام احتراما به فکر مردم فقیر باشید اینجانب چند جلسه به دادگاه رفته ام مجبورم چند جلسه دیگر هم بروم ولی به خاطر بی پولی مجبور شدم به بهانه ای که محکمه پسند بود همه پی گیری های قضایی ام را تعطیل کنم
آخرین اخبار