حقیقت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

هشدار‌ هواشناسی به کشاورزان/ کاهش ۷ درصدی بارش نسبت به سال قبل

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: طی ۳ روز آینده گندمکاران از مصرف کود‌های نیتروژنه در مزارع اجتناب کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از خروج سامانه بارشی طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد و گفت: آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه بارشی فعال در کشور طی ۲۴ ساعت آینده از مرز‌های شرقی خارج می‌شود.

او افزود: امروز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز شرقی بارش پراکنده برف و باران و کولاک برف انتظار می‌رود.

به گفته حقیقت، طی ۲ تا ۳ روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه روز دوشنبه آسمان اکثر نقاط کشور صاف است، بیان کرد: بعدازظهر فردا در شمال خلیج‌فارس، شمال بوشهر و مناطقی از خوزستان ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود.


بیشتر بخوانید


او افزود: روز دوشنبه در مناطقی از جنوب خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، شمال فارس، جنوب و غرب اصفهان و لرستان بارش پراکنده انتظار می‌رود.

حقیقت با بیان اینکه تا پایان هفته در اغلب مناطق کشور جوی پایدار و آرام داریم، گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی تا پایان هفته انباشت آلاینده‌های جوی در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت انتظار می‌رود.

این مقام مسئول در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی و سرمای ماندگار به گلخانه‌داران غرب کشور توصیه می‌شود که مراقب کاهش دمای صبحگاهی باشند تا محصولاتشان دچار آسیب نشود.

او ادامه داد: با توجه به کولاک برف و باران در شرق کشور به دامداران توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

حقیقت در توصیه‌ای دیگر به زنبورداران بیان کرد: زنبوردارانی که در جنوب مستقر هستند، مراقب کاهش دمای صبحگاهی باشند تا زنبورهایشان آسیب نبیند.

این مقام مسئول ادامه داد: طی ۲ تا ۳ روز آینده گندمکاران و کلزاکاران کشور از مصرف کود نیتروژنه در مزارع اجتناب کنند.

رشد بیش از ۱۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون ۷۱.۵ میلی متر و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ میلی‌متر و نسبت به دوره بلندمدت ۶۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم که این امر کاهش ۷ درصدی میزان بارش نسبت به سال قبل و رشد ۱۰.۱ درصدی نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: بنابر آمار میزان بارش در استان‌های گلستان، هرمزگان، خراسان شمالی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، ایلام، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمان نسبت به مدت مشابه سال کمتر از نرمال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار