نشست خبری همکاری رسانه‌ای ایران و افغانستان با تأکید بر لزوم معرفی فرهنگ دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری همکاری رسانه ای ایران و افغانستان، با حضور صحرا کریمی رئیس موسسه افغان فیلم و علی فهیم دانش مدیر کل امور بین الملل رسانه ملی، در سالن جلسات اداره کل امور بین الملل صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست خبری، علی فهیم دانش اظهار کرد: گرچه ایران و افغانستان دو ملت جدا هستند، ولی با یک فرهنگ و در یک سو حرکت می‌کنند. سازمان صداوسیما، آماده همکاری بیشتر در زمینه فرهنگی با افغانستان است. همچنین در دانشگاه صدا و سیما‌ی ایران به آموزش نیروی انسانی می‌پردازیم و  کشور دوست و برادر ما افغانستان می تواند از این امکانات بهره‌مند شود.

وی افزود: فرهنگ افغانستان، فرهنگی غنی با جاذبه‌های توریستی، سیاحتی و زیارتی است که متاسفانه تصور صحیحی از این همه شکوه به نمایش گذاشته نمی‌شود. باید روی نقاط قوت و مورد علاقه هر دو کشور سرمایه گذاری کنیم.

علی فهیم دانش در ادامه گفت: تمدن و فرهنگ افعانستان برای ما ایرانی‌ها غریبه نیست و ایران، در افعانستان دفتر سینمایی دارد که این نشان از اشتیاق ما برای تولید برنامه دارد. می‌توانیم دوره‌های کوتاه مدت مجازی و معمولی، کارگاه فنی و در نهایت تولید برنامه‌های مشترک را در کنار هم تجربه کنیم. چندی پیش از نویسنده‌های افغان در برنامه کتاب باز دعوت به عمل آمد و در آینده نه چندان دور قصد ساخت برنامه‌ای با عنوان «سلام کابل» را داریم که فرهنگ افغانستان را به تصویر بکشد.

در ادامه صحرا کریمی درباره موسسه افغان فیلم عنوان کرد: تنها اداره دولتی افغانستان که وظیفه تولید، پخش و نظارت را در امور فیلمسازی بر عهده دارد، موسسه ماست. این موسسه ۵۲ سال پیش تاسیس شد و در ۲۰ سال گذشته امیدوار بودیم بتوانیم تولیدات خود را بیشتر کنیم که به دلیل جنگ‌های متعدد، فاصله عجیبی بین مخاطب و آثار صوتی و تصویری ما ایجاد شد. دولت هم نتوانست این خلأ را پر کند؛ زیرا دانش این کار را نداشت. بنابراین عرصه برای تلویزیون خصوصی باز شد که از جانب سفارت‌ها تامین می‌شدند و بودجه لازم را دریافت می‌کردند.

وی افزود: استراتژی ۵ ساله ای که اخیراً افغان فیلم دنبال کرده است، اجرای پروسه فیلمسازی سینمایی، توجه به بخش آموزشی و نمایش بخش تاریخی و فرهنگی افغانستان است. بنابراین برای دوباره زنده کردن حوزه فیلم افغانستان نیاز به کمک شما داریم تا بتوانیم از این ناکامی نجات پیدا کنیم. کما اینکه خیلی از عادات اجتماعی و رسم و رسوم افغانستان کاملاً بکر مانده و جای کار دارد. بیگانه بودن نسبت به فرهنگ افغانستان باعث شده تا نسبت به هم بدبین باشیم. وظیفه ماست تا این مرز‌ها را کمرنگ‌تر کنیم که با ساخت محصول مشترک رسانه ای بین ایران و افغانستان عملی خواهد شد.

کریمی اظهار کرد: افعان فیلم، با توجه به تحریم‌هایی که در ایران وجود دارد، می‌تواند امکاناتی را در اختیار فیلمسازان ایرانی قرار دهد تا فرهنگ مشترکمان را بسازیم. ایران نیز می‌تواند یکی از شاخه‌های صداوسیما را در افغانستان برای تدریس ارائه دهد تا بتوانیم همکاری‌های زیادی داشته باشیم. ما در صدد ایجاد تصویری مثبت از افغانستان در میان ۸۰ میلیون ایرانی هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار