برای اولین بار در دنیا، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانستند کیت تخصصی بر پایه آپتاسنسور جهت تشخیص مواد مخدر و روان گردان تولید کنند.

 محمد دانش رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان ریز زیست تراشه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: با مشارکت  متخصصین حوزه شیمی دارویی، بیوتکنولوژی دارویی، سم شناسی و شیمی، شرکت دانش بنیان فناوران را تاسیس کردیم که توانستیم برای اولین بار در دنیا، بر پایه آپتاسنسور  مواد مخدر و روان گردان را تشخیص دهیم.

او افزود:پیش از این، کیت ها وارداتی بودند اما با این طرح علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، مواد مخدر  را در کمتر از ده ثانیه تشخیص می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:از جمله اقدامات ما در این شرکت،طراحی بیو سنسورهایی بر پایه دی. ان .ای جهت تشخیص آلودگی های مواد غذایی، فلزات سنگین ، سلول های سرطانی و همچنین تشخیص مواد مخدر است.

دانش بیان کرد:در طراحی سنسورهای مبتنی بر دی .ان. ای، جزء نفرات اول دنیا هستیم .

او تصریح کرد:این گیت جهت تشخیص سریع و آسان مواد پودری یا محلول مشکوک به مخدریا روانگردان طراحی شده است و توانایی شناسایی انواع هروئین خالص و ناخالص،مورفین، تریاک و.. را در کمتر از 10 ثانیه دارد.

این گیت بر پایه مولکول های زیستی طراحی شده است از این رو کاملا اختصاصی است زیرا نسبت به محصول مشابه آمریکایی که کاملا بر اساس واکنش های شیمیایی است بسیار بالاتر بوده  و به مواد پودری دیگر واکنش نشان نمی دهد.

 قابل استفاده در گیت های بازرسی،مبادی ورودی شهرها، فرودگاه ها، ترمینالها است که می توان بدون هیچ گونه آلودگی در کمترین زمان ضمن تشخیص مواد مخدر، نوع آن را هم( تریاک،شیشه، مورفین و..را  تشخیص می دهد.

با توجه به اینکه اینکه این محصول برای اولین بار در دنیا بر پایه آپتامر تجاری سازی شده است تا حد زیادی زیست سازگار بوده و فاقد زبان برای کاربر و محیط زیست می باشدو با وجود اساس زیستی آن، نسبت به کیت های آمریکایی موجود در بازار ایران که کاملا شیمیایی هستند، ارزانت تر اند.

انتهای پیام// ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.