طبق آمارها بیش از یک میلیون ایرانی در سن تجرد قطعی قرار دارند و این مسئله به ویژه برای دختران موقعیت بغرنج تری را رقم زده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  بر اساس نتایج به دست آمده از سرشماری سال ۱۳۹۵، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت زنان ۳۵ تا ۴۰ ساله در کشورمان مجرد هستند و این در حالی است که طی سال‌های اخیر نیز متأسفانه به جهت تشدید مشکلات اقتصادی و همچنین انباشتِ مسایل و معضلات فرهنگی و اجتماعی بر شمار افراد واجد سن تجرد قطعی افزوده شده است.

ناگفته نماند که اتخاذ برخی سیاست‌های غلط از جمله سیاست کنترل جمعیت از جمله عوامل تشدیدکننده همین مسئله بوده است، ضمن آن که با وجود برخی هشدار‌ها در همین زمینه که گاه و بیگاه نیز انعکاس رسانه‌ای پیدا کرده است، همچنان شاهد اجرا شدن این سیاست غلط البته به شیوه و طریقی دیگر هستیم.

در مباحث مربوط به جامعه شناسی و جمعیت‌شناسی وقتی صحبت از تجرد قطعی به میان می‌آید منظور این است که فرد، شرایط مناسب سن ازدواج را به نوعی از دست داده و حتی اگر ازدواج هم بکند، به جهت شرایط و اقتضائات سنی، دیگر امکان باروری برای او وجود ندارد یا این که بسیار بعید است.

آن چه در این میان مهم و ضروری است این که مسئولان کشور نسبت به این موضوع حساس و دغدغه‌مند باشند، چرا که اگر دغدغه مندی و حساسیتی در این زمینه وجود نداشته باشد، عملاً کاری صورت نمی‌گیرد و طبعاً گرهی هم گشوده نمی‌شود.

به عنوان مثال و بر اساس آمار‌های چند سال پیش، حدود ۷ درصد دختران قم در موقعیت تجرد قطعی قرار داشته اند که این مسئله با توجه به بافت و هویت مذهبی و سنتی قم جای نگرانی دارد و صدالبته باید دانست که به جهت تبعات ترویج مؤلفه‌های سبک زندگی غربی در جامعه ما و همچنین افزایش تجملات و توقعات، این آمار در برخی کلانشهر‌ها همچون تهران و کرج بیش از این هاست.

همچنین متاسفانه باید گفت که بنا بر برخی آمار، بیش از یک میلیون ایرانی در سن تجرد قطعی قرار دارند و به اذعان کارشناسان، توسعه نامطلوب فضای مجازی و رسانه‌ای یکی از عوامل اصلی ایجاد و افزایش تجرد قطعی به خصوص در بین متولدین دهه شصت است و این مسئله به ویژه در جامعه ما برای دختران موقعیت دشوارتر و بغرنج تری را رقم زده است.

نکته حائز اهمیت دیگر ناظر به تغییر مشهود در سبک زندگی و مهم‌تر از آن باور‌ها و اعتقادات افراد است به طوری که بخشی از تجرد قطعی، خود خواسته و به جهت ترویج سبک زندگی غربی و مدرن است، ضمن آن که به هر حال نباید از یاد بُرد که افزایش کمی و کیفی انواع دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور در کشور، افزایش ورود دختران به دانشگاه و به ویژه افزایش توقعات دختران تحصیلکرده و احتمالا مستقل شده از حیث اشتغال و درآمد از دیگر دلایل تجرد قطعی در بین متولدان دهه ۶۰ است.

واقعیت آن است که امروزه رسانه‌های نوین و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، تأثیر غیرقابل انکاری در شکل گیری سبک زندگی جدید داشته و دارند و این در حالی است که ما متأسفانه آن طور که باید و شاید نتوانسته ایم مؤلفه‌ها و شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی را در جامعه تبیین و ایضاً نهادینه کنیم.

منبع:خبر حوزه

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
گرانی و تورم نداشتن شغل نداشتن درامد مناسب عدم توانایی خرید ساخت و حتی اجاره مسکن وجود مهریه و... عامل انصراف از ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۷ دی ۱۳۹۹
با اقتصاد فلج جوانها نمیتونن ازدواج کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۷ دی ۱۳۹۹
فکر نمی کنید توهین کردید به دخترا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
به نظر من ازدواج رو خدا باید بخواد واسه آدم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
D
۱۹:۱۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
این افراد مشکل دیگه ای داشتن که ازدواج نکردند.
هستند کسایی که تو این سن ازدواج کردند ازدواج موفقی هم داشتند بچه دارم شدند یا کسایی با سن بالاتر که بچه هایی که مادرشون فوت شده رو بزرگ می‌کنند. نگین برای این افراد زندگی تمومه. که بعضیا از ترس این حرفا و... تن به ازدواج غلط بدت
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۸:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
آقا شما بیاین مشکل کار این پسرای بیچاره رو حل کنین اگه دختر مجرد موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خواستگاری دختر۳۷ساله رفتم جواب ردبهم دادچون کارمندمیخوان انگارماکه لیسانس داریم وکارازادداریم آدم نیستیم بخدابرات این جامعه متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
یه نفر
۱۸:۱۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
تعداد دخترای دهه شصتی خیلی زیاد.نه اینکه تعداد پسرای این دهه کم باشه ولی به طور میانگین(طبق آمار ثبت احوال موقع ثبت عقد در دفاتر)سن پسر چهارپنج سال از سن دختر بیشتر هست.خب این همه دختری که نیمه اول دهه شصت به دنیا اومدن بهمون تعداد پسر نیمه دوم دهه پنجاه وجود داشت؟نه قطعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بمیرم برا دختران سرزمینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
علت مجرد ماندن دخترهای دهه شصت نبودن خواستگاره نه داشتن شغل و مستقل بودن چون دهه شصتی ها شغل هم نتونستن پیدا کنن چه برسه به شوهر! کلا دهه شصتی ها نسلشون به فنا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مجرد ماندن خيلي بهتر از ازدواج اشتباهه بايد دخترها با هم كفو خودشان ازدواج كنن تا زندگي آرامي داشته باشن
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بالای نود درصد علت افزایش تجرد مساعل اقتصادی و مالی هست.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۴۳ ۰۵ دی ۱۳۹۹
ما نمیگیم خانمها کارنکنن ولی قبول کنید راهمون اشتباهه مثلا میاییم تو کارهایی خانم جذب میکنن اصلا شاخ درمیاری وقتی خانم شاغل باشه یعنی1پسر بیکار میشه وهمون دختر دیگه ازدواج روشرایط سخت تر میگیره.وقتی به علوم انسانی وعلوم ریاضی ودامداری وکشاورزی وکارگر وکارهای فنی بها داده نشود همه چیز شود کنکور اونم رشته های علوم پزشکی که براش ردیف بودجه کلان میزارن انتظار دارید دیگر رشته ها بیان شغل پیدا کنن وازدواج کنن به نظرتون این سیستم جواب میده البته علوم پزشکی برای سلامت مهمه ولی علوم پزشکی هزینه بریش زیاده ولی علوم انسانی وریاضی وکارگر وکارهای فنی وکشاورزی ودامداری اهمیت بدیم همشون درامدزا وشغل تولید کن وآبادی ورفاه وپیشرفت جامعه به دنبالش هست کل ایران شده رشته های علوم پزشکی
آخرین اخبار