کارشناس مرکز بهداشت همدان از پنهان کاری خانم ها در ابتلای به ایدز به علت تبعات منفی ناشی از علنی شدن خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مریم جعفری,کارشناس  مرکز بهداشت همدان اظهار داشت: انکار و پنهان‌کاری ابتلا به ایدز در بانوان به علت تبعات منفی ناشی از علنی شدن این بیماری، بیشتر از آقایان است.

او افزود: نگرانی از طرد و نفی کردن بانوان توسط خانواده، والدین، همسر و فرزندان از مهمترین علل پنهان کاری و مراجعه نکردن زنان برای انجام تست اچ.آی.وی است.

کارشناس مرکز بهداشت همدان بیان کرد: بیشتر بانوان به علت مبتلا بودن همسرشان به ایدز، دچار این بیماری شدند چرا که همسرشان به علت اعتیاد یا رفتارهای پرخطر و ناسالم به ایدز مبتلا شدند و این موضوع را از اعضای خانواده به ویژه همسرشان پنهان کردند.

جعفری ادامه داد: این در حالی است که در صورت مراجعه به هنگام به مراکز مشاوره و دریافت و مصرف به هنگام داروی تجویز شده می توان از انتقال ویروس از شوهر به زن جلوگیری کرد.

او گفت: مراکز بهداشتی روش‌های درمانی را درباره زوج‌های باردار مبتلا به این ویروس در پیش گرفتند که منجر به تولد نوزادان سالم از این افراد شد بنابراین می‌توان درباره زنان دارای همسر مبتلا به اچ.آی.وی هم شیوه هایی را برای پیشگیری از انتقال ویروس در پیش گرفت.

کارشناس مرکز بهداشت همدان یادآوری کرد: تست اچ.آی.وی برای گروه‌های در معرض خطر از جمله ۲۵۳ کودک کار همدان در سال گذشته صورت گرفت که نمونه مثبتی گزارش نشد همچنین با معرفی افراد بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی بهزیستی، تست‌های لازم از آن ها انجام می‌شود.

جعفری اظهار داشت: انجام تست از مراجعان به کمپ های ترک اعتیاد نیز از برنامه های مستمر معاونت بهداشتی شهرستان همدان است و ۱۲ کمپ زیر پوشش قرار دارند.

او با بیان اینکه از نظر تجهیزات مراکز معاونت بهداشتی کمبودی ندارند، تامین «رپید تست» برای شناسایی بیشتر و سریع تر مبتلایان به اچ.آی.وی مراجعه کننده به کمپ ها، گرمخانه و مراکز و درمانگاه ها را خواستارشد.

کارشناس مرکزبهداشت همدان اضافه کرد: ۴۱۳ فرد مبتلا به اچ.آی.وی ایدز (از سال ۷۶ تاکنون) در شهرستان همدان شناسایی شدند که از این تعداد ۱۹۱ تن فوت کردند.

جعفری گفت: هم اینک ۲۲۲ بیمار مبتلا به ایدز دارای شرایط دریافت خدمات هستند که ۱۷۴ نفر نسبت به دریافت خدمات اقدام کرده و ۴۸ نفر هم پایبندی به انجام فرایند درمان ندارند.

تاکنون ۷۲۸ فرد مبتلا به ایدز در استان همدان شناسایی و اطلاعات آن ها ثبت شده است که ۳۲۳ نفر از این تعداد تاکنون فوت کرده اند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.