اجرای طرح بیولوژیک حفظ رطوبت خاک و ذخیره نزولات آسمانی با عنوان " کنتور فارو" در ۵۰ هکتار از مراتع شهرستان دامغان آغاز شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: کنتور فارو، عملیاتی بیولوژیک است که در آن با ایجاد جوی‌های کوچک بر روی خطوط تراز، اصلاح و احیای مراتع صورت می‌گیرد.

علی اکبر عباسی راد افزود: این عملیات اصلاحی و احیایی با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار‌های صندوق توسعه ملی و از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی در مراتع اطراف روستای کویری کوه زر انجام می‌شود.

او هدف از اجرای این طرح را ، مدیریت آب باران، نفوذ آب در خاک، جلوگیری از جریان سطحی آن و افزایش پوشش گیاهی ، تولید علوفه اجلوگیری از وقوع سیلاب‌های فصلی و فرسایش خاک و رسوب آن پشت سدهاست.

کنتور فارو در قالب عملیات بیومکانیک آبخیزداری و در مناطقی که متوسط بارندگی سالانه آن کمتر از ۳۰۰ میلی متر و خاک آن، بدون استعداد طبیعی نفوذ آب است، انجام می‌شود.

در این طرح بذر گیاهان مناسب با شرایط اقلیمی و زیستی منطقه در داخل جوی‌های کوچک به منظور افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از رواناب سطحی کاشته می‌شود.

انتهای پیام / گ

برچسب ها: منابع طبیعی ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار