سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مازاد تولید دام در کشور و بازار هدف آن را در خارج داریم و صادرات باید انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دلایل قاچاق دام تصریح کرد: تولید دام سبک و سنگین در کشور  ۲۶ درصد افزایش داشته است، با وجود تولید مناسب خروج دام به صورت قاچاق تاثیر ملموسی بر قیمت گوشت در کشور ندارد.

او افزود: قیمت گوشت قرمز تابعی از نرخ ارز آزاد در کشور است و این افزایش قیمت گوشت هم ناشی از نوسان نرخ ارز بوده است.

ماکنعلی بیان کرد: قاچاق پدیده ای است که تابع اختلاف قیمت کالا در دو کشور است. ما کمبودی در داخل کشور نداریم و قاچاق دام هیچ تاثیری روی قیمت گوشت ندارد.

او ادامه داد: استقبال کشورهای حاشیه خلیج فارس از دام ایرانی و اختلاف قیمت در دو طرف مرزها، باعث حرکت دام از کشور به سمت مرزهای جنوبی می شود.  

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص ضرورت صادرات برای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از قاچاق گفت: صادرات سازمان دهی شده برای ایجاد تعادل در دستور کار است اما این کار باید بابرنامه ریزی دقیقی انجام شود.


بیشتر بخوانید


میزان قاچاق نسبت به دام تولیدی در کشور پایین است

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: هم اکنون  ۶۵ تا ۷۰ میلیون راس دام زنده در کشور موجود است. آمار کشفیات قاچاق در ۷ ماه امسال ۹۹ هزار راس دام بوده  که  یک دهم درصد میزان دام تولیدی کشور است و تاثیری بر بازار ندارد.

او ادامه داد: تولید دام ما خودکفا شده و بیش از نیاز داخل هم تولید داریم. اگر قاچاق زیادی داشتیم می توانستیم به این میزان زیاد تولید داشته باشیم ؟ حتی اگر میزان واقعی قاچاق دام ۳ برابر ۹۹ هزار راس هم باشد باز هم نسبت به کل دام تولیدی کشور ناچیز است.

دهقانی نیا بیان کرد: در حال حاضر به تولید درون زا و برون گرا رسیده ایم و نیاز به برنامه ریزی برای صادرات است. بازار در خارج وجود دارد مازاد تولید هم داریم و در این شرایط  صادرات ایجاد اشتغال را به همراه دارد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
دامدار ورشکست شد چاره ای چیه؟
آخرین اخبار