رئیس نظام پرستاری خوی گفت: در دوران کرونایی متاسفانه ۲۱۵ نفر از پرستاران خوی به بیماری کرونا مبتلا شده اند که بسیاری از آن‌ها به کار برگشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، دکتر حسین متعارفی رئیس نظام پرستاری خوی  به مناسبت روز پرستار در گفتگو  با خبرنگاران گفت: در شهرستان خوی ۸۵۰ نفر پرستار در حال خدمت هستند که ۹۰ درصد آن‌ها به صورت اختیاری عضو فعال سازمان نظام پرستاری کشور هستند و از این لحاظ شهرستان خوی جزو شهرستان‌های نمونه کشور می‌باشد که هر ساله عضویت آن‌ها بصورت آنلاین تمدید میشود.

او در مورد خدمات تخصصی پرستاران گفت: پرستاران در کنار تعهد‌های اخلاقی و اعتقادی باید از نظر علمی بصورت آنلاین و بروز باشند و از اطلاعات علم پرستاری استفاده نمایند والا کیفیت خدمات پرستاری افت می‌کند و موجب نارضایتی مردم و بیماران می‌گردد.
متعارفی افزود: در همین زمینه دوره‌های آموزشی به صورت مستمر برای پرستاران برگزار می شود.
متعارفی در تشریح مطالبات ملی نظام پرستاری به مسئله استاندارد سازی کیفیت خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: در کشور‌هایی مثل استرالیا برای هر ۴ بیمار یک پرستار وجود دارد، ولی در کشور ما برای ۱۰ الی ۱۲ بیمار یک پرستار وجود دارد که تقریبا ۲/۵ برابر کشور‌های دیگر است و این مسئله تاثیر زیادی بر کیفیت خدمات پرستاری دارد.

متعارفی افزود: در شهرستان خوی ۸۵۰ نفر پرستار وجود دارد و با معیار استاندارد ملی باید حدود ۴۰۰ نفر پرستار دیگر به جمع پرستاران خوی بپیوندند.

او یادآور شد یکی دیگر از مشکلات نظام پرستاری خوی نبود کمک پرستار است که حتی یک نفر کمک پرستار در خوی نداریم و این مسئله باعث می شود پرستاران وظیفه کمک پرستاران را نیز انجام داده و در انجام وظیفه خود دچار مشکل شوند و کیفیت خدمات پرستاری افت می‌کند که این مشکل باید با عنایات خاصه مسئولین حل شود.

رئیس نظام پرستاری خوی در قسمت دیگری از سخنان خود به مسئله اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: باتوجه به کار سخت و طاقت فرسای پرستاران که بعداز بازنشستگی مشکلات متعدد پزشکی برایشان ایجاد میشود قانون مشاغل سخت و زیان آور حداقل برای پرستاران زن (که خارج از وظایف کاری، وظایف دیگر خانه و خانه داری را برعهده دارند) اجرا شود و پرستاران زن با ۲۵ سال سابقه خدمت و دریافت مزایای ۳۰ سال بازنشسته شوند البته بعداز اتمام بیماری کرونا.

متعارفی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که درسال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده، ولی اجرا نمی‌شود براساس این قانون سرپرستار که در بیمارستان خدمات پرستاری انجام دهد (به عنوان مثال: گرفتن نوار قلب و نوار مغزی بیماران) حق تعرفه برایش حساب شود، ولی الان همه این کار‌ها را پرستاران انجام میدهند و تعرفه آن‌ها را دکتر‌ها دریافت می‌کنند که اگر این قانون اجرا شود هم هزینه پایین می‌آید و هم پرستاران با دلگرمی بیشتر به خدمت می‌پردازند. با عنایت به اینکه حق تعرفه دکتر چندبرابر حق تعرفه پرستار می‌باشد.
رئیس نظام پرستاری خوی تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی و شرکتی را یکی دیگر از مطالبات ملی پرستار ان دانست و گفت: تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی به دائمی باعث افزایش کیفیت خدمات پرستاری و امنیت شغلی پرستاران میشود.

متعارفی درمورد دانشکده پرستاری خوی نیز گفت: از سال ۱۳۷۱ در دانشکده پرستاری خوی، پرستار تربیت می‌شود که نیاز پرستاری منطقه را برطرف کرده است و الان ۵۵۰ نفر دانشجوی در حال تحصیل هستند که اگر مسئولین با دید باز از ظرفیت بالقوه پرستاری خوی استفاده نمایند هم مشکل استاندارد سازی و هم استخدام فارغ التحصیلان حل میشود و به تبع آن کیفیت خدمات پرستاری افزایش می‌یابد.

او در مورد صدمات بیماری کرونا به نظام پرستاری اشاره کردو گفت: در یک سال اخیر دوران کرونایی متاسفانه ۲۱۵ نفر از پرستاران خوی به بیماری کرونا مبتلا شده اند که بسیاری از آن‌ها به کار برگشته اند، ولی جای تاسف است که از پرستاران مذکور در هنگام مرخص شدن از بخش کرونایی حق فرانشیز دریافت کرده اند که این مسئله موجب ناراحتی اعضای نظام پرستاری خوی شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.