کبگانیان از نهایی شدن کلیات سند جامع علمی، امنیتی و دفاعی کشور برای صیانت از دانشمندان و نخبگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از نهایی شدن کلیات سند جامع علمی، امنیتی و دفاعی کشور برای صیانت از دانشمندان و نخبگان خبر داد و اظهار کرد: به طور معمول پیشرفته‌ترین علوم و فناوری‌ها در هر کشوری از این حوزه آغاز می‌شود و باید دستاورد‌های دفاعی به سایر بخش‌های کشور سرریز شود. این سند دارای محور‌های اصلی بود که مدیریت دانش سازماندهی اطلاعات و مباحث حقوقی از جمله آن‌هاست و باید طوری باشد که رسوب دانش رخ دهد و مدیریت شود، طوری نباشد که به صورت نوسانی در تناسب نیاز‌ها ما شاهد اوج و فرود این فعالیت‌ها باشیم.

او با اشاره به اجرای سند علمی، امنیتی و دفاعی کشور گفت: علوم و فناوری‌های اولویت دار از دیگر محور‌ها بود؛ چرا که نیاز در ابن حوزه بسیار زیاد است و منابع لازم برای پرداختن به همه موضوعات وجود ندارد و ما درخواست کردیم اولویت‌ها در این حوزه مشخص شود.

کبگانیان افزود: نگاشت نهادی محور دیگری از این سند است و نزدیک به ۷۰ هزار نفر ساعت بنا بر گزارش حوزه دفاعی بر روی این سند کار کرده اند و ۲ هزار عضو هیات علمی برای تدوین این سند علمی دفاعی کار کرده اند. البته جزئیات سند به کارگروهی سپرده شد، اما کلیات به تصویب رسید و برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کار گروه فعالیت دارند و پیشنهادات داده می‌شود تا ستاد نقشه جامع علمی کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح این پیشنهاد را بررسی و به آن‌ها رسیدگی کنند.

او افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی صیانت از دانشمندان است. اگر دشمن به دلیل ضعف خود ترور فیزیکی انجام می‌دهد هدف برداشتن یک نفر نیست بلکه می‌خواهند جوانان را از کار‌های موثر و اساسی باز داشته و رعب و وحشت ایجاد کنند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: ما در تمام اسناد به ویژه سند همکاری علمی بین المللی یک بند داریم و این شامل صیانت علمی نرم افزاری و سخت افزاری از دانشمندان است. از مسئولان خواسته ایم درباره اینکه در صیانت از دانشمندان با توجه به وقایع تاسف برانگیز این اواخر چه اقداماتی صورت گرفته است توضیحاتی را ارئه دهند، البته می‌دانیم تلاش‌های خوبی صورت گرفته و مقرر شده است گزارش‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار