مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۳۹۵ متخلف شکار غیرمجاز در مناطق حفاظت شده استان دستگیر شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان ۴۰۲ گونه جانوری شناسایی و از این تعداد ۲۷۸ گونه پرنده در کمیته ملی ثبت پرندگان ایران مستند شده است اظهار داشت: از این تعداد گونه جانوری شناسایی شده ۴۵ گونه پستاندار، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و ۲۰ گونه آبزی است.

او افزود: ۱۳ گونه از گونه‌های جانوری شناسایی شده در استان در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، ۱۳ گونه در طبقه بندی آسیب پذیر و پنج گونه در طبقه در خطر انقراض قرار دارد.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ مورد متخلف و شکارچی غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در مناطق حفاظت شده دستگیر شدند، که از متخلفان دستگیر شده در سالجاری ۸۰ قبضه اسلحه مجاز و غیرمجاز کشف و ضبط شد.

او ادامه داد: در این مدت ۲۴۸ پرونده تخلف شکار غیرمجاز در استان تشکیل شد و ۳۹۵ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

احمدی به افزایش ضریب حفاظت فیزیکی، استفاده از مشارکت جوامع محلی و مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، همکاری و تعامل با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان اشاره کرد و گفت: این امر باعث افزایش آمار حیات وحش و کاهش تخلفات در سال ۹۹ شده است.

او همچنین به اعزام گروه‌های سیار به مناطق حفاظت شده اشاره کرد و افزود: به منظور افزایش ضریب حفاظت از این مناطق، هماهنگی لازم با جوامع محلی، همیاران محیط زیست، تشکل‌های زیست محیطی انجام شده است که از توان این گروه برای جلوگیری از شکار و همچنین حفاظت از مناطق حفاظت شده انجام شود.

احمدی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون هیچ پروانه شکار در استان صادر نشده است و همه مناطق حفاظت شده استان شکار ممنوع است.

او ادامه داد: در استان پنج منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی وجود دارد.

احمدی به افزایش ۸۲ درصدی مشاهده پرندگان خشکی زی در استان بر اساس سرشماری در شش ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: از نظر تنوع گونه ای، تعداد گونه‌های مشاهده شده ثابت بوده است.

او ادامه داد: براساس آمار سرشماری حیات وحش، دو گونه شاخص استان از جمله گونه قوچ و میش وحشی ۱۲.۴ درصد و گونه کل و بز وحشی ۶.۴ درصد افزایش داشته است.

احمدی گفت: ۸ تا ۹ گونه جدید پرنده در استان مشاهده شده است.

او با اشاره به اینکه براساس استاندارد جهانی باید به ازای هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک نیروی محیط‌بان فعال باشد، افزود: در استان به ازای هر ۱۲ هزار هکتار یک نیروی محیط بان فعال است.

احمدی با تاکید بر اینکه شکار یا زنده‌گیری هرگونه پرنده وحشی بدون داشتن مجوز از حفاظت محیط زیست غیرقانونی است اضافه کرد: با متخلفان این حوزه برابر قانون برخورد خواهد شد.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار