کی‌نژاد مطرح کرد؛

الزامی بودن اخذ مرتبه دانشیاری برای تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها  و موسسات آموزش عالی از الزامی بودن اخذ مرتبه دانشیاری برای تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی خبر داد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۲۵۹ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست  محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها  و موسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت مجازی برگزار شد.

دستور اول این جلسه به بررسی «تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی» اختصاص داشت.

کی‌نژاد اظهار کرد: در آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید شده که برای تبدیل وضعیت به رسمی قطعی، متقاضی باید دانشیار باشد.

رئیس هیأت عالی جذب بیان کرد: در مقطعی و به صورت موقت بنا به پیشنهاد هیأت مرکزی جذب و به منظور امنیت شغلی، امتیازات مورد نیاز برای تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کاهش پیدا کرد.

او در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر در راستای اجرای سیاست‌های آمایش آموزش عالی و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای کلیه اعضای هیأت علمی که بعد از ۱۳۹۹/۱/۱ به صورت پیمانی جذب شده‌اند، تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی قطعی، اخذ مرتبه دانشیاری الزامی است.

کی‌نژاد به جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح اشاره و تصریح کرد: در دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح با توجه به اینکه از کارمندان رسمی، تبدیل هیأت علمی و بدون فراخوان انجام می‌شود، احراز امتیاز دانشیاری نیز الزامیست.

همچنین علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به اصلاح هرم جذب هیأت علمی اشاره کرد و گفت: کار مطالعاتی خوبی برای اصلاح هرم جذب هیأت علمی در وزارت بهداشت انجام شده که طی آن به شاخصی دست یافتیم و برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به آن استناد می‌کنیم.

او ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که مدرس حق‌التدریس در مقطع کارشناسی در برخی از رشته‌ها با حفظ همان کیفیت، می‌تواند ۱۶ برابر کاهش یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: تدریس در دانشگاه‌ها با مدرک کارشناسی ارشد و به صورت مربی حتی در مقطعی کوتاه‌مدت منجر آسیب به سیستم آموزشی خواهد شد.

حقدوست گفت: هرم استاندارد جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها بر اساس مأموریت دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

در پایان بررسی دستور اول جلسه، مقرر شد کار مطالعاتی انجام شده در وزارت بهداشت برای اصلاح هرم جذب اعضای هیأت علمی برای اعضا ارسال شود و اعضا پیشنهادات و نظرات خود را طی مدت زمان ۲ هفته به هیأت عالی جذب ارائه دهند.

در ادامه جلسه، با توجه به اینکه برای کلاس‌های عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و همین‌طور برای کلاس‌های نظری از مربیان استفاده می‌شود، مقرر شد جذب مربی برای کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دروس عملی - نظری به منظور استادپروری که با مجوز هیأت نظارت و یا هیإت امنای انجام می‌شود، ادامه یابد و برای جذب هر چه بیشتر دانشجویان دکتری، استفاده از مربیان برای کلاس‌های نظری محدود شود.

دستور دوم جلسه به بررسی «گزارش وزارتین بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای مصوبه هیأت عالی جذب مبنی بر تکمیل فرم خود اظهاری» اختصاص داشت.

جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب در این زمینه اظهار داشت: در جلسه ۲۰۷ هیأت عالی جذب در سال ۱۳۹۶، مصوبه مبنی بر اینکه "کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند برای احراز صلاحیت عمومی متقاضیان جذب از فرم خوداظهاری و شخصیتی استفاده کنند" به تصویب رسید و البته این مصوبه به صورت الزامی و فراگیر نیست.

او یادآور شد: این مصوبه از زمان تصویب به صورت آزمایشی به ۵ استان ابلاغ شد، اما طبق گزارشات دریافتی به صورت کامل و دقیق اجرا نمی‌شود.

دبیر هیأت عالی جذب پیشنهاد داد: تکمیل فرم خود اظهاری برای متقاضیان جذب هیأت علمی که به نتایج بررسی پرونده و صلاحیت عمومی آن‌ها در هیأت مرکزی اعتراض دارند، الزامی باشد و اجرای این مصوبه توسط هیأت عالی جذب به دانشگاه‌های وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شود.

همچنین در ادامه جلسه بعد از بحث و بررسی اعضا پیرامون دستور بعدی جلسه که به بررسی احکام صادره توسط دیوان عدالت اداری در خصوص بورسیه‌ها و متقاضیان جذب هیأت علمی و ضرورت اجرای آن اختصاص داشت، مقرر شد هیأت‌های مرکزی گزارشی از آمار اجرا یا عدم اجرای احکام صادره دیوان عدالت اداری توسط دانشگاه‌ها، به هیأت عالی جذب ارائه دهند.

در ادامه غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با توجه به دستور بعدی جلسه که به «بررسی وضعیت بورسیه‌های بلاتکلیف» اختصاص داشت، بیان کرد: در جلسات متعدد با توجه به نزدیک بودن موعد فراخوان جذب (آذر ماه) مقرر شد بورسیه‌های بلاتکلیف، هرکدام به ۵ دانشگاه معرفی شوند.

انتهای پیام/

او ادامه داد: پرونده بورسیه‌های بلاتکلیف به دانشگاه‌ها معرفی شده و دانشگاه‌ها نیز در حال بررسی پرونده‌ها هستند؛ البته با توجه به شرایط شیوع کرونا روند کار به کندی انجام می‌شود.

در پیش از دستور این جلسه نیز مقرر شد گزارشی از روند اجرایی شدن جذب اعضای هیأت علمی به صورت طرح سربازی و همچنین بند "پ" ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه توسط وزارتین بهداشت و علوم برای جلسه آتی هیأت عالی جذب ارائه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.