اخیرا پیامکی برای برخی افراد ارسال شده و از آنان خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، نسبت به رجیستری اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از یکم دی ماه روند رجیستری تلفن همراه غیرحضوری شده است. از دیروز ثبت اطلاعات مسافر و مشخصات گوشی تلفن‌های همراه در زمان ورود به کشور و قبل از خروج از سالن مسافری پس از اظهار گوشی و رویت آن در گمرکات،  از طریق بارکد خوان انجام می‌شود. پس از آن مسافران یک ماه فرصت دارند، ادامه فرایند رجیستری را به صورت غیرحضوری در سامانه "EPL" انجام دهند.

حال به دنبال تغییر این روند و با داغ شدن بحث رجیستری تلفن‌های همراه در روزهای اخیر، کلاهبرداران با اسم رجیستری به خیال سوداگری از مالکان تلفن همراه دست به کار شدند.


بیشتر بخوانید


از روز گذشته بسیاری از افراد پیامکی با محتوای این متن «مشترک گرامی؛ تلفن همراه شما رجیستر نشده است. جهت جلوگیری از مسدودی و ثبت به سایت زیر مراجعه کنید» از سرشماره‌ای ناشناس دریافت کردند که این پیامک حاوی لینکی فعال است.

کلاهبرداران دست به کار شدند!/ کلاهبرداری با شگرد فیشینگ

با بازکردن لینک موجود در این پیامک، صفحه‌ای جعلی باز می‌شود که طراحی مشابه سامانه‌ اینترنتی همتا دارد و در ادامه افراد را به درگاه پرداخت اینترنتی بانکی جعلی هدایت می‌کند و در نهایت اطلاعات حساب افراد کپی یا در اصطلاح فیشینگ خواهد شد.

کلاهبرداران دست به کار شدند!/ کلاهبرداری با شگرد فیشینگ

 تصویر بالا، نمونه‌ای از صفحه جعلی است

فیشینگ روشی کلاهبرداری است که در آن، کلاهبرداران با راه‌اندازی وب‌سایت‌های جعلی مشابه با وب‌سایت‌های اصلی، اطلاعات افراد را کپی‌ می‌کنند و به دنبال آن سوءاستفاده‌های مالی می‌کنند از جمله این سوء استفاده‌ها خالی‌کردن حساب بانکی افراد است.

پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان از سامانه همتا حکایت از این دارد که این روش، یکی از شیوه‌هایی است که کلاهبرداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند.

همتا از مالکان تلفن همراه خواسته است تا در صورت ملاحظه چنین مواردی، در اسرع وقت از طریق بخش گزارش مردمی درگاه اینترنتی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir این موارد را گزارش کنند. همچنین افراد می‌توانند این موضوع را با مرکز پاسخگویی سامانه همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶  در ۷ روز هفته طرح کنند تا راهنمایی‌های لازم ارائه شود.

سامانه همتا در واکنش به انتشار چنین پیامک‌هایی اعلام کرده است؛

هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA انجام می‌گیرد.
سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir است.
سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرایندهای سامانه همتا رایگان است.

در پایان باید گفت افراد پیش از هرگونه پرداخت از طریق سامانه‌های اینترنتی حتماً باید از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شوند. ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر عبارتند از:

الف- عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد.

ب- درگاه پرداخت زیردامنه‌ای از دامنه shaparak.ir است (هرگونه ترکیب دیگری از کلمه shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است، به عنوان مثال ترکیب‌هایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند)

ج- برای اطلاع از آدرس درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر، می‌توان به تارنمای کاشف به آدرس kashef.ir مراجعه کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۳ دی ۱۳۹۹
متاسفم واقعا
چرا نظراتی نیست
چرا اطلاع رسانی نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۳ دی ۱۳۹۹
سلام الان من باید گوشیم و چطور ریجستری کنم
France
Behzad
۰۰:۵۸ ۰۳ دی ۱۳۹۹
این پیام‌ها چه جوری ارسال میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۱۳:۳۹ ۰۲ دی ۱۳۹۹
این پیاما برای نوکیا ۲۰۰۰ من فرستادن
آخرین اخبار