به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین رونمایی از بسته تحولی طرح خوانا با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استانها و از طریق ویدیو کنفرانس و بستر شبکه شاد برگزار شد.
در این مراسم رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان استاد شفیعی کدکنی اظهار کرد: در سخنان این استاد ادبیات بر حلقه وصل بودن زبان فارسی برای خرده فرهنگ موجود در زبان فارسی تأکید شده است بنابراین شعرای بزرگ ما تنها از یک قوم نبودند بلکه از تمام اقوام ایرانی بودند.
او با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش در این آئین، تصریح کرد: آثار طرح خوانا بلندمدت خواهد بود بنابراین برای تحقق این موضوع همه باید تلاش کنیم.
حکیم زاده ادامه داد: در کشور ما که مهد سرزمین بزرگان است، شایسته است دوباره شاهد ظهور شعرای بزرگی همچون سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی، عطار، خیام و ... باشیم. این امر با استوار و محکم نهادن پایههای خشت اول این مهارت توسط معاونت آموزش ابتدایی میسر میشود بر ین اساس باید برساخت بنای مهارتهای زبانی به شکل دقیق، صحیح و پایدار همت بورزیم.
او افزود: تلاش فرهنگیان برای ارائه آموزشها در این شرایط سخت حاکی از همت بالای آنها در عرصه تعلیم و تربیت است. آنها همواره تلاش دارند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند و سرمایهشان در این زمینه حمایت رهبر معظم انقلاب است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: مهارتهای زبانی پایه که در بسته تحولی خوانا به آنها اشاره شده است، در درجه اول برای یک زیست سالم انسانی است که خداوند درآیات قرآن بر آن تأکید دارد.
او در خصوص مهارت گوش کردن، گفت: شاید یکی از مهمترین ویژگی کسانی که هدایت میشوند مهارت شنیدن است، خداوند بندگانی که سخنانش را میشنوند و تأمل و پیروی میکنند را بشارت میدهند و همچنین بین شنیدن و گوش کردن تفاوت قائل شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در قرآن کریم همواره بر مهارتهای زیست سالم انسانی تأکید شده است، گفت: در این طرح رویکرد ما تلفیقی است، متأسفانه سالها از رویکرد سنتی و جزیرهای در آموزش دروس رنج میبریم. در این طرح به دنبال این هستیم که در بستر مهارتهای چهارگانه زبانی، کودکان را از پایه؛ پیشدبستان و دبستان؛ به ادب، مسئولیتپذیری و جرئت ورزی مجهز کنیم.
حکیم زاده تصریح کرد: اجرای طرح خوانا، مصونسازی دانش آموزان را در برابر آسیبها در پی دارد و این فرصت را به آنها میدهد تا در قبال خداوند، طبیعت و انسانها مسئولیتپذیر و موجب باشند.
او در پایان گفت: تلاش داریم این مهارتها را بهصورت تلفیقی ارائه کنیم و ارزشیابیها از مهارتها نیز سنتی نخواهد بود بنابراین در پایان کار، دانش آموزانی با اعتماد به نفس بالا، مودب و با جرئت خواهیم داشت که بهراحتی نظرات خود را ارائه میدهند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/